הוקמה השדולה לדיור ציבורי

כ-150 איש ואישה, נפגעי תהליך ייבושו של הדיור הציבורי, הגיעו ביום ג' האחרון להשקת השדולה לדיור ציבורי שהתקיימה בכנסת שארך לא פחות משלוש שעות. 13 ח"כים ממפלגות שונות הגיעו אך הדוברים העיקריים היו הפעם האזרחים, והח"כים הקשיבו לעשרות הסיפורים הקשים על המדינה הקפיטליסטית שהפקירה את אזרחיה.

 

בראש השדולה עומדים: ח"כ דב חנין (חד"ש), ח"כ אורלי לוי אבוקסיס (ישראל ביתנו), וח"כ מירי רגב (ליכוד). ח"כ חנין, יו"ר עמית בשדולה, פתח ואמר: "ממשלות ישראל לא רק שהפקירו את הדיור הציבורי, אלא גם גזלו מיליארדי שקלים ממנו לטובת מטרות אחרות ממנגנון הסוכנות היהודית ועד הרחבת ההתנחלויות ואבטחתן. בכוונתנו לקדם מגוון חוקים שיגנו על דיירי הדיור הציבורי, ירחיבו את מעגל הזכויות ואת מאגר הדירות, ישיבו לדיור הציבורי את הכספים שנגזלו ממנו, יבטיחו דמוקרטיזציה ושקיפות בהתנהלות החברות המשכנות, ויחזירו לדיור הציבורי את המעמד שלו ככלי חיוני לקידום צדק חברתי. נפעל מול הממשלה והעיריות, להגנתם של מפוני מאהלי חסרי הדיור, שהפכו לקורבנות ראשונים של מדיניות מרושעת ואטומה". בין משתתפי הדיון בלטה שוש נתן, זכאית דיור מבת ים, שאמרה: "פניתי אפילו לראש הממשלה, ביבי, אנא ממך, זכור, אנחנו משרתים אתכם, אנחנו לא אצבע בקלפי. אם לא יהיה דיור לא יהיה גיוס. אנחנו לא וירטואלים, אנחנו בני אדם חיים וקיימים".

איציק אמסלם, ממאהל התקווה, הוסיף: "לראש הממשלה אני רוצה לומר: אתה רומס את בוחריך, אתה רומס את השכבות המוחלשות. עם תקציב הנסיעות שלך היה אפשר כבר לפתור את בעיית הדיור. לנו אין קורת גג, זה מוביל לתסכול ותסכול מוביל למרי. ואתה ראש הממשלה לא רוצה מרי. ברגע שאין לנו קורת גג אנחנו מסוגלים לעשות הכל, הכל כולל הכל.ההבדל בין סיכון לסיכוי הוא קורת גג. אני בסך הכל רוצה את זכותי, זכותי לקבל קורת גג. אני קורא לך מפה ראש הממשלה, גם פה כמו בשריפה של הכרמל יש להתגייס מול הכישלון המתמשך. זה לא שריפה של יער אלא של אנשים. תמציא 'סופרטנקר' לדיור הציבורי. ביכולתך לפתור את מצוקת הדיור. אנחנו מנסים להפוך לחברה טובה יותר, אני מבקש מכם חברי הכנסת והשרים לאפשר לנו להפוך לחברה טובה יותר. אנחנו דורשים סיוע בשכר דירה מיידי וריאלי". ועוד "אני רוצה לומר לראש הממשלה, שר השיכון, שר האוצר- היזהרו בבני עניים". דיירת נוספת, רחל לוי מיבנה, הדגישה: "אם ייפנו אותנו מהבתים, שגם הכנסת תתפנה. אני בלי עבודה 3 חודשים כי אני נאלץ לשמור על הבית. כמה כסף המדינה השקיע בהליכים משפטיים נגדי לפינוי? בכסף הזה יכלה לקנות לי 2 דירות".

הקמת השדולה נולדה כהמשך למחאה החברתית ההמונית בקיץ האחרון ובולטים בה דיירי המאהלים שנותרו פעילים ומאוגדים ב"פורום גוש הפריפריות". כמו כן השתתפה בהקמת השדולה הקואליציה לדיור ציבורי הכוללת את הארגונים: עמותת סנגור קהילתי, שומרי משפט-רבנים לזכויות אדם, עולים למען קליטה מוצלחת ושתיל. השדולה תקדם חקיקה המיועדת להבטיח את זכויות הדיירים בדיור הציבורי ובד-בבד להגדיל את מלאי הדירות ולהרחיב את הזכאות. בשדולה חברים 20 ח"כים מכל סיעות הבית. בישראל כיום רק כ- 75,000 דירות של דיור ציבורי. לעומת זאת, למרבה האבסורד, מצויים בתור ההמתנה 41 אלף איש. רשימת ההמתנה לדיור ציבורי מגיעה כיום לכ- 39,000 עולים ועוד כ – 2300 וותיקים. בערים המרכזיות מגיע זמן ההמתנה הממוצע לקבלת דירה ליותר מ-6 שנים.