לקראת תום שנת הלימודים, נתבשרנו כי חברת "נטלי", אשר זכתה במכרז לאספקת שירותי בריאות התלמיד, לא עמדה בהתחייבויותיה: כשליש מתלמידי בתי-הספר בישראל לא קיבלו חיסונים, ומחצית מהתלמידים בכיתות א'-ט' לא עברו את הבדיקות הנדרשות – מעקב גדילה, ראייה ושמיעה.
עוד עולה מנתוני משרד הבריאות, כי בקרב תלמידי כיתה א' חוסנו רק 73% מהתלמידים, בכיתות ב' – רק 70% מהתלמידים, ובכיתות ח' – רק 61% מהתלמידים.
מציאות מטרידה זו הובילה את ארגוני ההורים להשמיע קול צעקה. לדברי אתי בנימין, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, ישנו פיגור במתן החיסונים, וחברת נטלי לא עומדת בזמנים. חיסון צריך להינתן בגיל מסוים, ואי אפשר לתת אותו בפיגור. לדבריה, משרד הבריאות עושה פשע ומפקיר את הבריאות של הילדים, כאשר הוא נותן לקבלנים לחסן, במקום לתת את המינימום שמדינת ישראל חייבת.
ארגון ההורים הארצי אף החל להחתים על עצומה באינטרנט, בקריאה לבטל את הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד, ולהחזירם לידי משרד הבריאות ולידי אחיות בריאות הציבור. לדבריהם, "הפרטת שירותי בריאות התלמיד בשנת 2007 והעברתם לידי ה-'אגודה לבריאות הציבור', פגעה קשות בשירותי הבריאות אותם מקבלים התלמידים. כמו כן, העברת השירות לידי חברת 'נטלי' החריפה אף יותר את המצב… חברות קבלניות המספקות את השירותים, רואות את ילדינו כפרמטר של תפוקה וכדאיות כלכלית".
משרד הבריאות: "ההפרטה הייתה טעות"
אין זה מפתיע שהורי התלמידים נזדעקו נוכח הליקויים שבעבודת חברת "נטלי", שכן ילדיהם הם אלה הנדרשים לשלם את המחיר בגין הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד.
אך מסתבר שהביקורת על מהלך ההפרטה היא לא רק נחלת ההורים, אלא היא נשמעת גם מהדרגים הבכירים ביותר של משרד הבריאות, שבעבר לא התנגדו למהלך זה.
"לא נכון היה להפריט את שירותי הבריאות לתלמיד. המדינה היא זו שצריכה להפעיל את שירותי בריאות התלמיד בעצמה, על ידי עובדיה. זו הדרך הנכונה – לא חכם ולא נכון לתת את זה בדרך אחרת" – כך אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, בדיון שהתקיים בתחילת החודש בוועדת הבריאות של הכנסת. עוד התריע גמזו, כי "ברגע שהשירות נמצא בידי ספק פרטי, יש תהליך של העברת מקל מאחד לשני, ההמשכיות והרצף הטיפולי נפגעים, והמעקב אחר התלמידים נפגע".
בשונה מעמדת משרד הבריאות, נציג משרד האוצר באותו דיון בוועדת הבריאות, ערן הכהן מאגף התקציבים, דחה את הטענות המושמעות נגד איכות השירות המופרט. לדבריו "לא תהיה אחות בכל בית ספר, כי יש היום מחסור באחיות. לחברת 'נטלי' היו קשיי למידה בחודשים הראשונים, אך משלב מסוים היא החלה לעמוד ביעדים". לא ברור כיצד דברים אלו, אודות עמידה ביעדים, מתיישבים עם הנתונים שפורסמו בידי משרד הבריאות, אודות החיסונים החסרים והבדיקות הרפואיות שלא נערכו.
לא הפחתת עלויות, כי אם הגדלתן
כאשר עמדה על הפרק שאלת הפרטת שירותי הבריאות לתלמיד, הנימוקים שהוצגו התבססו על כך, שההפרטה תוביל להפחתת עלויות עבור משרד הבריאות. אך דו"ח מבקר המדינה מינואר 2010 חשף, כי הפרטת שירותי הבריאות לא רק שלא חסכה למשרד הבריאות כסף, אלא שבסופו של דבר היא עלתה 20 מיליון שקלים נוספים בשנה.
כמו ברוב מהלכי ההפרטה, גם כאן הוכשרה הקרקע באמצעות קיצוץ בתקציבים ובמשאבים, אשר גרמו לתחושה שהשירות אינו מספק, וכי יש "לייעלו".
בחמש השנים שקדמו להפרטת השירות, חל קיצוץ של 19 מיליון שקל בתקציב המיועד לשירותי הבריאות לתלמיד: מ-79 מיליון שקל בשנת 2001 ל-60 מיליון שקל ב-2006, כאשר בתקופה זו דווקא גדל מספר התלמידים בעשרה אחוזים. במקביל, צומצם מספר האחיות, כך שאחות אחת טיפלה ב-2,840 תלמידים, למרות שהתקן הרצוי, לדעת משרד הבריאות, הוא אחות אחת ל-1,500 תלמידים.
לפי דו"ח המבקר, הערכת האוצר הייתה שההפרטה תחסוך 7 מיליון שקלים בשנה, אך "מפני שלא הוכנה תוכנית פעולה כללית ולא נעשתה בחינה כוללת של מרכיבי סל הבריאות לתלמיד ושל עלויותיהם, לא עלתה סוגיית מתן שירותי העזרה הראשונה, וההערכה של משרד האוצר בדבר החיסכון הצפוי הייתה לא מבוססת. בפועל נגרמה הוצאה נוספת של כ-20 מיליון שקל לשנה, משום שהיה צורך לחתום עם מד"א על הסכם לאספקת שירותי עזרה ראשונה לתלמידים". לפיכך, בסופו של דבר, ההוצאה על שירותי הבריאות לתלמיד, לאחר הפרטתם, רק גדלה.
ובינתיים, בכנסת…
בחודש שעבר, הונחה הצעת חוק על שולחן הכנסת, ביוזמת קבוצת חברי כנסת, וביניהם ח"כ דב חנין (חד"ש), לפיה תיפסק הפרטת השירות והאחריות על שירותי בריאות התלמיד תחזור לידי המדינה.
"בתום עשור וחצי של הפרטה, אפשר לקבוע בוודאות, כי ההפרטה, ובצדה הקיצוצים השיטתיים, התבססו על תחשיב כלכלי מעוות, שטחי וקצר טווח. הוא מביא להרס שיטתי של הרפואה המונעת, ומסכן את חיי הילדים", מציינים הח"כים בדברי ההסבר לחוק.
לדבריהם, יש להפסיק את מיקור החוץ של שירותי הבריאות לתלמיד, אשר הוכח ככישלון חרוץ, עד כדי פגיעה בבריאותם של התלמידים בישראל וברפואה המונעת.
כעת האחריות נחה לפתחם של חברי הכנסת. עליהם לתמוך בהחזרה לידי המדינה של שירות חברתי שהופרט במהלך כושל שתוצאותיו כה זועקות, עד שאף אנשי מקצוע מליבו של הממסד סבורים כיום, כי יש לבטלו.