ייתכן וגיליון הבוקר של המוסף הכלכלי "דה מרקר" נתן תשובה לשאלה מדוע יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אינו מתגייס למערכה הציבורית נגד יוקר המחיה ולמען שמירת רמת החיים של העובדים. על פי מה שפורסם ב"דה מרקר" הבוקר (יום ב') עיני, התערב במפתיע במאבק השקט שמנהלות חברות הדלק נגד הכוונה להפחית את עמלות השיווק שהן גובות מן הציבור (הקרוי "מרווח השיווק"). עיני נפגש באחרונה עם שר התשתיות, עוזי לנדאו, וביקש ממנו לבחון מחדש את כוונת משרד התשתיות להמליץ על הפחתת מרווח השיווק, שתביא להוזלת הבנזין לציבור.
שר האוצר, יובל שטייניץ' ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני שומרים על הקופה של בעלי ההון (צילום: העין השביעית)
לפני שנה מצא משרד התשתיות כי יש לעדכן את נוסחת החישוב של מרווח השיווק לטובת הצרכנים. מרווח השיווק עומד כיום על 71 אגורות (9.5% ממחיר הבנזין לצרכן), והוא מהווה רכיב במחירו המקסימלי של הבנזין – שהוא כיום 7.22 שקל לליטר. יישום ההמלצה להפחית את מרווח השיווק יוביל להוזלת הבנזין לצרכן בכ-10 עד 20 אגורות לליטר. פרסום ההמלצה להפחתת מרווח השיווק מעוכב זה כמה שבועות בלחץ חברות הדלק, החוששות מפגיעה ברווחיותן – מאחר שהפחתת מרווח השיווק עשויה לגרוע כ-300-500 מיליון שקל מהכנסותיהן ואף להביא להורדת דירוג החוב שלהן. הכנסות החברות ממרווח השיווק נאמדות בכ-2 מיליארד שקל בשנה.
במשרד התשתיות אישרו ל"דה מרקר" כי ניהלו עם ההסתדרות מגעים "במטרה להבטיח כי בכל מקרה ותחת כל החלטה, מעמדם של העובדים בתחנת הדלק לא ייפגע". עוד נמסר כי "העבודה לבחינת מרווח השיווק ממשיכה להתבצע באופן מקצועי וענייני בלבד".
עוד בנושא:
http://maki.org.il/he/workers/122-articles/11616-2011-06-23-14-53-09