עובדי הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג) בדימונה פתחו הבוקר (א') בצעדי המחאה. הם לא אפשרו לעשרות עובדי קבלן להיכנס למקום. יו"ר ועד העובדים, שלום שמלה, מסר: "צעדים אלו יימשכו גם בימים הקרובים. היום יש עבודה סדירה, אבל אם מחר או מחרתיים יצטרכו איש אחזקה חיצוני, או חלק להחלפה – זה לא יתבצע".
הכור בדימונה (צילום: הוועדה לאנרגיה גרעינית)
בריאיון הבוקר ששודר ברדיו דרום הוסיף שמלה: "לראשונה שבקמ"ג ישנו סכסוך בסדר גודל שכזה. עד היום היו סכסוכים ואי הסכמות בנוגע לשכר. הסכסוך כבר החל לפני שנתיים, אנו מנהלים משא ומתן עם משרד האוצר וההסתדרות לגבי צמצום פערי שכר בין מהנדסים- חוקרים לבין שאר העובדים. מדובר בהבדלים בלתי נתפסים- אחוזים רבים שאינם עולים על הדעת. כרגע, אין שום התקדמות, אין שום משא ומתן כבר חודשיים. משרד האוצר לא בא לקראתנו, משום לא מקבלים משהו- כל עוד למשרד האוצר לא משתלם ללכת לקראתנו הם לא מתחשבים ולא נוקפים אצבע. כמו כן, התקיים משא ומתן עם ההסתדרות אך לא הגענו עימם לשום התפתחות או הסכמה. החל מהיום אנו עושים סנקציות: לא ניתן לעובדים שלא עובדי קמ"ג קבלני חוץ – להיכנס למתחם המפעל. במפעל עובדי קבלן רבים: אחזקה ושירותים. אין להם אישורי כניסה לולא אנו מספקים להם אותם וביכולתנו למנוע את כניסתם בתקווה שהסנקציה תוביל להתפתחות בנוגע לצמצום הפערים בשכר. אנו מתכננים הפגנה מול משרד ראש הממשלה לקראת סוף השבוע או תחילת שבוע הבא במידה והסנקציות לא יעוררו תגובה משמעותית מצד משרד האוצר".
עיקרו של סכסוך העבודה, עליו הכריזו העובדים בעבר, נוגע להשוואת תנאי שכר למהנדסים שמוגדרים בסגל המחקר הארצי למהנדסים שעובדים במסגרת הסכם קיבוצי. לדברי יו"ר ועד העובדים, "הפער בין השכר של שני מהנדסים בעלי אותם תארים מגיע לכ-100 אחוז וזה בלתי מתקבל על הדעת". כך, הוא אמר, יש מהנדסים שמרוויחים פי 2 מחבריהם לחדר.
שמלה הוסיף: "במהלך השנים הצלחנו לצמצם את הפערים עד כדי 20 עד 30 אחוז, אבל לאחרונה שוב מתברר כי שכרו של מהנדס בסגל המחקר מגיע לכדי 16 אלף שקלים, בעוד מהנדס בסגל העובדים הרגיל מקבל 8,000 שקלים בלבד. ניהלנו משא-ומתן שקט
|
ושלחנו מכתבים, אבל מבחינתנו הגיעו מים עד נפש. נציגי האוצר הציעו לנו הצעה מבישה ולפיה עלינו לפתוח את ההסכם הקיבוצי ולשנות אותו, ולאפשר קבלת מהנדסים עם העסקה על בסיס חוזה אישי. זה לא מקובל עלינו". הצעד החריג בו נקטו היום העובדים לווה בהודעה מוקדמת לכל הספקים, אנשי האחזקה והנהלת המתקן. והעובדים עצמם נמצאים בעבודה סדירה בתוך המתקן.
עוד בנושא:
http://maki.org.il/he/workers/125-news/11630-2011-06-24-15-00-47