ראש מועצת עראבה עומר נסאר, פעיל חד"ש, צפה שלשום בנאומו של ראש הממשלה בקונגרס האמריקאי ויצא בתחושה קשה מאוד. התייחסותו של ראש הממשלה לאזרחים הערבים-פלסטינים בישראל כאילו מדובר בערבים היחידים הנהנים מדמוקרטיה במזרח התיכון הרגיזה אותו. להלן חלקים מהריאיון שפורסם הבוקר (חמישי) בעיתון "הארץ":
ש. עומר נסאר, למה היה חשוב לך לצפות בנתניהו נואם?
"זה היה שבוע של נאומים, וכולם דיברו על הנאום הזה ואפילו היו מי שהבטיחו הפתעה, הייתה ציפייה שנתניהו יתייחס בהרחבה לבעיה הפלסטינית, ואני כבן העם הזה רציתי לשמוע מה יגיד ראש הממשלה ואיך יגיב לנאום של נשיא ארה"ב ברק אובמה. ואני בטוח שלא רק אני אלא רבים אחרים מהאזרחים הערבים צפו בנאום. הופתעתי כשראש הממשלה דיבר על הזכויות של הערבים בישראל, וכי הם נהנים מדמוקרטיה יותר מכל מדינות ערב. זו הייתה צביעות בלתי נסבלת. ראש הממשלה טועה ומטעה וחבל שחברי הקונגרס מחאו כפיים. ראש הממשלה בוחר להשוות את הדמוקרטיה בישראל לעולם הערבי. אבל אם הוא כל כך גאה בדמוקרטיה בישראל אז למה הוא לא משווה אותה לדמוקרטיה בקנדה או בשוודיה או בשווייץ?".
ש. אבל בכל זאת, אם היית ראש רשות מקומית במדינה ערבית לא היית מעז לתקוף כך ראש ממשלה?
"נכון, אבל שוב, אל תשווה אותי ללוב וסודאן. תשווה אותי לשווייץ וקנדה, שם אף אחד לא מטיל ספק בזכותו של האחר להביע דעה. אני מסכים שמבחינת חופש הביטוי יש הבדל ענק בין ישראל ומדינות ערב, אבל בוא נסתכל על זה אחרת: האם יש מדינה דמוקרטית בעולם שיש בה כפרים לא מוכרים? בישראל יש. האם יש מדינה שיש בה חוקים כמו ועדות קבלה כדי למנוע מאזרח לגור ביישובים מסוימים? בישראל יש. האם במדינה שיש בה דמוקרטיה אמתית עובר חוק כמו חוק הנכבה או שלילת אזרחות וגם שלילת אזרחותם של עשרות אלפי פלסטינים מירושלים המזרחית? האם מדינה דמוקרטית שולטת בעם אחר כמו שעושה ישראל לעם הפלסטיני?".
ש. בכל זאת אתה ורבים מסכימים אולי עם ראש הממשלה שצריך להנהיג דמוקרטיה בעולם הערבי?
"זה לא תלוי במשאלתו של ראש הממשלה. כל אחד רוצה שבעולם הערבי יהיה משטר דמוקרטי ושהמנהיגים ייבחרו בבחירות חופשיות, לכן אנו תומכים במהפכות בעולם הערבי. לדעתי, מה שנעשה בלוב או בתימן או בסוריה נגד האזרחים אלה פשעים נגד האנושות".
ש. ראש הממשלה דורש כל הזמן מאבו מאזן שיכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית תמורת ההכרה במדינה הפלסטינית, אתה כאזרח המדינה שותף לעמדה הזו?
"בהחלט לא. זה כאילו אנחנו כאזרחים ערבים במדינה חיים בשוליים. אין ספק שבמדינת ישראל יש רוב יהודי וצביון המדינה הוא יהודי. למה צריך לבקש מאחרים להכיר בזאת כתנאי להתקדמות בשלום? מדובר בדרישה מכשילה שיש לה השלכות קשות ביותר, הן על זכות השיבה והן על מעמדנו כאזרחים במדינת ישראל. הערבים בישראל היום חשים כי איום הטרנספר אינו בגדר רעיון אידיאולוגי, אלא סכנה של ממש כשחלק משרי הממשלה ומפלגות בקואליציה תומכים בזה. אנחנו רוצים להיות אזרחים שווים ושווי זכויות במדינה".
ש. באיזו מדינה אתה רוצה לחיות?
"ראשית, אני נשאר בעראבה. כאן נולדתי וכאן נולדו אבותיי וסביי, ביישוב שמופיע בכתבי ההיסטוריה זה 3,500 שנה. אנחנו לא זרים ולא מתנחלים, ולא כבשנו ולא השתלטנו על האדמה. רוצה לחיות עם כולם כאזרח שווי זכויות. אי ההכרה במדינה יהודית היא לא איום על היהודים, כולל שכנינו ביישובים הסמוכים, היא איום עלינו כאזרחים ערבים, כפי שהסברתי".
ש. אז גם הדרישה לקרוע את ההסכם עם החמאס אינה לגיטימית בעיניך?
"זו חוצפה והתנשאות. כל הזמן טענו בישראל שיש שתי ממשלות ויש פילוג ולכן אי אפשר לנהל משא ומתן. עכשיו שיש הסכם פיוס דורשים לקרוע אותו. תנועת החמאס מייצגת חלק מהעם הפלסטיני. כל העם הפלסטיני וגם במדינות ערב וחלק נכבד ממדינות המערב תומכים בפיוס".