הקואליציה בעד שיקוע תוואי הרכבת בחיפה מתחזקת: לצד החברה להגנת הטבע ועיריית חיפה התייצבו אתמול (יום ב') גם חברי הוועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות. הוועדה קראה לרכבת ישראל לנהל משא ומתן עם כל הגופים הציבוריים ועיריית חיפה כדי לבחון שיקוע של שני מתחמים עיקריים במסלול הרכבת בעיר.
"אנחנו לא מתנגדים לפרויקט", ציין בדיון ירון רביד, המשנה למנכ"ל הרכבת. לדבריו, החשמול הוא פרויקט מורכב, אך השיקוע הוא פרויקט ענק, שעלותו יכולה להגיע לכדי מיליארדי שקלים. רביד הוסיף כי "הליך השיקוע לא עבר שום הליך תכנוני וזה יעכב את חשמול הרכבת". לדבריו, השיקוע הוא פרויקט מבורך שיחזק את הקשר בין העיר והים, רק צריך לזכור את לוחות הזמנים. בתגובה אמרה ליאת פלד, נציגת משרד הפנים במחוז חיפה, כי "צריך לנסות ולראות איך מאפשרים את החשמול בשיקוע – תוך כדי התקדמות בתוכנית החשמול".
בוועדה הוצגה חזית אחידה של התומכים בשיקוע תוואי הרכבת. בניהם החברה להגנת הטבע, משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, המועצה לשימור אתרים, עמותת מרחב להתחדשות עירונית ורשות הטבע והגנים . "יש חשיבות גבוהה לשימור שטחים פתוחים בעיר ובמיוחד בשטחים מצומצמים כמו שטחי חוף ונופי ים", הסבירה בדיון אלה אלכסנדרי, מנהלת קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע. "אם יבוצע השיקוע, ירוויחו מכך כל תושבי צפון הארץ, שיקבלו במתנה שטחי חוף פתוחים", הוסיפה. "ללא שיקוע המסילה עלולה להיווצר הפרדה נופית בין העיר לבין הים", הזהיר ראש עיריית חיפה, יונה יהב. לדבריו, הפרדה נופית עלולה לפגוע בפעולות מינוף התיירות שמובילה העירייה.
"לרכבת ישראל יש נוהג מצער להתעלם מעמדות סביבתיות ואילו הייתה מתקיימת הידברות ייתכן שהייתה נוצרת תכנית שלישית טובה יותר", אמר יו"ר הוועדה ח"כ דב חנין (חד"ש). לדבריו, להחלטה בנושא, תהיינה השלכות על עתידה של חיפה לשנים רבות. "שיקוע יעלה כסף, אבל בעתיד יחסוך הרבה יותר", הוסיף.
עוד בנושא:
http://maki.org.il/he/environment/124-news/11255-2011-05-21-17-12-34