חברת הרכבות הגרמנית הלאומית, "דויטשה-באן" הודיעה אתמול (שני) כי היא לא תשתתף יותר בפרוייקט בניית קו הרכבת המהיר מתל-אביב לירושלים. בהודעה, שפורסמה בשבועון הגרמני "דר-שפיגל" נמסר, כי הסיבה לעזיבת הפרוייקט היא שמסלול הרכבת עובר בשטחים הפלסטינים הכבושים שמעבר לגבולות הקו הירוק, אך זו מיועדת לאזרחי ישראל בלבד.
הודעת החברה פורסמה לאחר שנוהל מולה קמפיין משותף בנושא על ידי קבוצות פעילים גרמנים, פלסטינים וישראלים ביניהן "קואליציית נשים לשלום", שסייעה בתחקיר לקמפיין. הגורמים קראו לחברה לפרוש ממעורבות בבניית קו הרכבת, שכן מסלולו מהווה הפרה של החוק הבינלאומי.
החברה הגרמנית "דויטשה-באן" ייעצה לחברת רכבת ישראל בנושא החישמול – חיבור המסילה לחשמל שיניע את הרכבת המהירה, שתגיע ב-28 דקות, מתל אביב לירושלים. על פי ה"דר-שפיגל", שר התחבורה של גרמניה, פטר רמזאוור, אמר למנכ"ל "דויטשה-באן" כי הפרויקט בעייתי וכי הוא מפר את החוק הבינלאומי. יצוין שגם חברה צרפתית "ואוליה" פרשה מפרויקט הרכבת הקלה בירושלים מסיבה דומה.
את המאבק כאמור, הובילה קואליציית הנשים לשלום. במהלך 2007 הקואליציה הקימה את פרויקט "מי מרוויח מהכיבוש?" (who profits) שמטרתו לחשוף את החברות והתאגידים שמעורבים בכיבוש, ולקדם שינוי בדעת הקהל ובמדיניות החברות ולבסוף להוביל כך לסיום הכיבוש.
מרב אמיר, הפעילה "מי מרוויח", מסרה: "אני רוצה לברך את הממשלה הגרמנית על שהצהירה באופן כה צלול ובולט על חוסר הלגיטימיות של קו הרכבת, מבחינת המשפט הבינלאומי. זה מעודד לראות ממשלות שפועלות לפי האמנות עליהן חתמו, וקוראות לממשלות אירופיות אחרות לעשות את אותו הדבר".
עוד טענה שזהו אחד ממקרים רבים בהם חברות אירופיות ואמריקאיות מעורבות בפרויקטים של בנייה לא חוקית של ישראל בשטחים המוחזקים. "יש אי התאמה בין מה שממשלות האיחוד האירופי אומרות, לבין מה שקורה בשטח", אמרה. "הן מצהירות שההתנחלויות אינן חוקיות, אך הסקטור העסקי מפר את אותן הצהרות עצמן, ומעודד את השליטה הישראלית בשטחים". נמסר ש"דויטשה-באן" תמשיך לעבוד על פרויקטים אחרים בתוך גבולות מדינת ישראל.
לידיעה שפורסמה בשבועון הגרמי (בגרמנית):
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/0,1518,759991,00.html