מאת יעל בן יפת, חברת מועצת העיר ת"א–יפו מטעם התנועה "עיר לכולנו"
בשבוע שעבר נפתח הנתיב המהיר בין ירושלים לתל אביב. נתיב המקצר את זמן הנסיעה באופן משמעותי וכנראה מגדיל את הגרעון בבנק של הנוסעים באופן רציני לא פחות.
ידוע שבשנים האחרונות כל מיזם חדש חייב לעבור דרך ידיים פרטיות – מה שקוראים הפרטה. מישהו הרי חייב להרוויח. אותם טייקונים שיכולים להרשות לעצמם ניגשים למכרזים וזוכים לא רק בו אלא גם ביכולת לעשות הון עתק על חשבונם של אזרחי המדינה.
כאשר נחתם המכרז על כביש 6, הכביש שסימן לא רק את עידן דרישות התשלום עבור דברים שעד היום היו חינם כמו נסיעה בכביש, אלא את הדריסה בגסות של הסביבה ושל ניהול מכרזים תקינים, אחת מהשערוריות הייתה הסכמת המדינה לשלם פיצוי ליזם במידה והוא לא יצליח להרוויח מספיק כסף (על פי דעתו) מהאגרה שיגבה מהאזרחים.
הדיל המושלם ליזם, אולי עוקף את מכירת בנק הפועלים בפרוטות על ידי המדינה, כאשר היזם זוכה בכל מקרה ללא שום סיכון. רווח בטוח.
אז פתחו את הכביש המהיר, ומושג ההסללה מקבל משמעות דומה למערכת החינוך הישראלית, העשירים יכולים לטוס על הכביש, בעוד כל השאר ישתרכו בפקקים של כביש 1.
קמפיין מהיר בעיר של עיר לכולנו מנסה כבר די הרבה זמן לגרום לכך שהזמן היקר של כולנו יקבל יחס שווה, שהריאות שלנו יוכלו לנשום ביתר קלות וכל זאת ללא הוצאות כספיות מיותרות שעיריית תל אביב כל כך אוהבת להתהדר בהן.
תל אביב סובלת מתחבורה ציבורית איומה. אלנבי למשל, הוא אחד הרחובות הכי מזוהמים ועמוסים באופן מעורר פלצות. חוסר הארגון של התחבורה הציבורית בעיר מתגלה באופן בוטה במבט מהיר על הביש הזה – שלא לציין מה עובר עלייך כשאת מתהלכת לאורך הרחוב הזה ומנסה לנהל שיחה או סתם מנסה לנשום בלי לקחת שאיפה מהונטולין כל כמה דקות.
קו 16 הוא דוגמה לקו אוטובוס מצוין שעובר בתדירות גבוהה, וגם למוניות שירות בתדירות לא פחות גבוהה. האגדה שרצה בקווים האחרים בעיר, שמגיעים בתדירות של בית קברות, מספרת שהשינוי חל לאחר הפגנה סוערת ובסיומה אוטובוס שרוף או שניים.
לעומת זאת, בפניות מסודרות מול מקבלי ההחלטות ועם המון ידע של מובילי קמפיין מהיר בעיר, ד"ר נח עפרון ושרון מלכי, אותו אדם שמתפקד כראש עירייה דאג לסכל כל אופציה ליישום הקמפיין כי מדובר במשהו שלא הוא חשב עליו אלא עיר לכולנו. כן, זה אותו אחד שביכה השבוע את הכביש המהיר ושלא נותנים עדיפות לתחבורה ציבורית כשהוא שוכח לציין רק שהוא זה שהתנגד באופן נמרץ לנת"צים בעיר.
כן, שיא החוצפה הוגדר מחדש כאשר אותו אבן נגף לנת"צים העז להתלונן על זה שלא מתעדפים את התחבורה הציבורית. ראש העירייה תתעורר, יש אולי שני אנשים שלא יודעים שזה בעצם אתה. ממש מיץ פטל.
אז אולי לא ממש בא לו תחבורה ציבורית כי בינינו עם רכב ונהג צמוד, קו 17 נשמע כמו הסיוט ברחוב אלם. אולי המחשבה בקומה ה-12 היא שאתה יכול להרוס כל סיכוי לתחבורה ציבורית בעיר שאתה גר בה ובסוף עוד לכתוב מאמר שתומך בה ומעביר ביקורת קשה נגד המדינה ואז יכול לצאת ירוק, סביבתי ומלא ברק.