תל-אביב של חולדאי היא ירוקה? הנתונים מראים אחרת

 

תושבי תל אביב-יפו התבשרו לאחרונה שהם חיים בעיר סביבתית וירוקה. אל חשבונות הארנונה של התושבים צורפה דפדפת שבה טוענת העירייה כי הצליחה לצמצם משמעותית את זיהום האוויר, להגדיל שטחים ירוקים, לקדם את מיחזור הפסולת ולהפוך את העיר ל"מטפחת חזות ירוקה וערכים סביבתיים". ואולם, בדיקת "הארץ" מגלה שבחלק מהמקרים מדובר בהישגים חלקיים ביותר או בצעדים שהם עדיין בגדר תוכניות לעתיד. כך מוסר הבוקר הכתב צפריר רינת בעיתון "הארץ".

על פי העירייה נמשכת מגמת הירידה בהיקף חריגות מתקני איכות אוויר, ונרשמה הפחתה של 40% במספר הימים המוגדרים מזוהמים ב-2003-2008. לפי העירייה, נתון זה הושג בין השאר הודות לכך שתחנת רדינג החלה לפעול בגז, השוק הסיטונאי שאליו הגיעו משאיות רבות הוצא מהעיר, הותקנו אמצעי מניעת זיהום ב-40 משאיות אשפה, והוצאו רוב האוטובוסים המפרקיים (אוטובוסים ארוכים ומזהמים יותר) ממרכז העיר.

אלא שנתוני המשרד להגנת הסביבה מלמדים שריכוזי תחמוצות חנקן וחלקיקים מזהמים, שניים מסוגי המזהמים הבעייתיים ביותר מבחינה בריאותית, מוסיפים להיות גבוהים בשנים האחרונות בתל אביב ובכל גוש דן. בינואר ופברואר נמדדו בתחנות ניטור אוויר בתל אביב יותר מ-50 חריגות מהתקן של זיהום אוויר בתחמוצות חנקן.

בימים אלה מקדמת העירייה הקמת חניוני ענק תת-קרקעיים (בדרום הקריה וליד תיאטרון הבימה), וכבישים ראשיים חדשים שיאפשרו כניסת כלי רכב נוספים ובכך יחריפו את בעיות הזיהום. זאת בזמן שלא הושגה עדיין התקדמות בהקמת מערכת הרכבת הקלה ונתיבים בלעדיים לאוטובוסים.

באשר לפרויקט שיגביל כניסת כלי רכב מזהמים ללב העיר, שעליו מדובר כבר כמה שנים, העירייה מודה שמדובר בפרויקט שעדיין נמצא בתכנון. "הפיילוט המגביל כניסת כלי רכב מזהמים מיועד לתחילת 2011", נמסר בתגובה מהעירייה. "העירייה פנתה למשרד להגנת הסביבה כדי להפעיל את הפיילוט, אך עדיין נדרש אישור סופי וכן אישורים ממשרדי ממשלה נוספים".

 

לידיעה שפורסמה ב"הארץ":

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1170193.html