משרד התחבורה החל להפיץ בימים האחרונים טיוטת הצעת חוק המציעה "לפתוח לתחרות את קווי הרכבת ולהעביר את האחריות על מסילות הרכבת לידי חברה ממשלתית חדשה". הצעת החוק החדשה, מבוססת על מודל ההפרטה הבריטי שיזמה בזמנו מנהיגת השמרנית מרגרט תאצ'ר, הנחשב כישלון חמור.
בעקבות ההחלטה אמר יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, משה סוליקרו, ל"גלובס": "לא יקום ולא יהיה. זו הפעם הראשונה שהם מדברים על הפרטה מלאה, ואנחנו לא ניתן שזה יקרה. נדבר עם מי שצריך ונכריז על סכסוך עבודה אם צריך. אנחנו נדע גם להשבית את הרכבת, ופשוט לא תהיה רכבת".
בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי הצורך נוצר "לאור השאיפה להכניס גורמים עסקיים לתחום התחבורה המסילתית ולאפשר תחרות בתחום זה". העיקרון המרכזי של הצעת החוק הוא ליצור הפרדה בין ניהול מסילות הרכבת ותחזוקתן ובין הרכבת והציוד הנייד. לצורך כך מוצע להקים חברה ממשלתית ללא כוונת רווח, בשם חברת מסילות ברזל ותשתית לישראל, שתקבל לאחריותה את המסילות. את הרכבות עצמן תפעיל "בשלב הראשון" רכבת ישראל, ושר התחבורה יוסמך לפתוח בהליכי מכרז לבחירת מפעילים פרטיים לקווים. הצעת החוק מסבירה כי המצב הקיים אינו תקין משום שרכבת ישראל נהנית ממונופול, אין עליה פיקוח בעניינים בטיחותיים, תהליכי הרישוי אינם מוסדרים ופעולותיה אינן נעשות לפי הכללים הנוהגים במשפט הציבורי.
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר ל"גלובס": "כל מהלך חד צדדי ייתקל בסירוב ובתגובה שלנו. כרגיל במחוזותינו, לא יודעים לבוא אלינו באומץ לב ולהגיד 'אנחנו רוצים לדבר על הפרטה'. אז קודם הם מפריחים בלון, ואחר כך מחכים לתגובה. דו שיח של חירשים, זה מה שזה". לדבריו, יחידות מסוימות ברכבת ישראל כבר הופרטו בעבר (למשל מערך הקופאיות והדיילים), אולם כשרצו להפריט גם את בתי המלאכה, ההסתדרות התנגדה. "מה שעובדי הרכבת יודעים לעשות, אין שום סיבה להפריט – ולדעתי אין סיכוי שהפרטה כזו תעבור".