חמישה ספרים לקריאה בחג: המלצות של מערכת "זו הדרך"

לקראת חג הפסח, בחרה מערכת "זו הדרך" חמישה ספרים חדשים ומומלצים בנושאים שונים לעיון הקוראים.

המיליארדרים הנאצים / דיוויד דה יונג

הספר, הרואה אור לראשונה בעברית, הוא כתב אישום מקיף ונוקב נגד ההון הגרמני בראשית המאה ה-20, אשר הלכה למעשה העלה את השלטון הנאצי בגרמניה ומימן את מכונת המלחמה של היטלר בדרך לכיבוש אירופה כולה.

העיתונאי דיוויד דה יונג ממפה ומציג את משפחות הטייקונים הרבות שצברו הון עתק בתחילת המאה ה-20 בגרמניה. אלה, הוא מסביר, אוחזות בשוק הגרמני והעולמי עד ימינו אנו. הספר נוקב בשמותיהם של יצרני טקסטיל, אנשי פיננסים ושאר אנשי עסקים, אשר חברותם במפלגה הנאצית והקשרים שתחזקו עם אנשיה סיפקו להם תשתית נוחה לצבירת הונם. כך, למשל, עוסק הספר בפרדיננד פורשה, מהנדס הרכב שפיתח את דגם המכונית "פולקסווגן" ואת הטנק "טיגר 1" אשר שימש את הצבא הנאצי.

עוד עוסק הספר בהעמדתם לדין של אותם תעשיינים ובעלי הון, ומתמקד בעוול ובחוסר הצדק שסבלו קורבנות השואה והמלחמה. זאת, באמצעות משפטי ראווה שפטרו את הטייקונים מעונשים כבדים (בניגוד לאלה שהוטלו על פושעי המלחמה הנאצים).

"המיליארדרים הנאצים: ההיסטוריה האפלה של המשפחות העשירות בגרמניה", דיוויד דה יונג, הוצאת מטר, 427 עמודים

 

שחורדינית: לקראת אנתרופולוגיה פמיניסטית בישראל / פנינה מוצפי-האלר

קובץ המסות החדש בעריכתה של האנתרופולוגית והפעילה החברתית פנינה מוצפי-האלר משלב בין תיאוריה אקדמית לבין סיפורים אישיים, עדויות ותיאור חוויות שונות. בדרך זו הוא מביא לקורא מחקר אנתרופולוגי נגיש למדי, אשר אינו מחייב שליטה במונחים האקדמיים של התחום.

הספר מתעד מסעות ברחבי הארץ ומספר את מפגשיה של המחברת עם נשים שונות. הסיפור הראשון מתאר את פגישתה עם נשים "שחורדיניות" – נשים מזרחיות כהות שיער הצובעות אותו לבלונדיני. בסיפור השני מצטרפת המחברת לסיור שארגנו נשים מבוגרות תושבות ירוחם בקיבוץ מגן, אותו הן תופסות כסמל האשכנזיות האליטיסטית. בסיפור השלישי,

חושפת המחברת את חווייתה האישית, ומספרת על אמה ("מהגרת אנאלפבתית מעיראק"), אשר בשנות השישים של המאה ה-20 קיבלה החלטה לעבור הפלה.

הסיפורים ומחקרי השטח שמתארת מוצפי-האלר מרכיבים מכלול מסקרן החורג ממחקר אנתרופולוגי קונבנציונלי. הוא מעניק משקל רב לביטויה האישי של המחברת בטקסט ייחודי המשלב בין פרוזה, פולקלור ומחקר אקדמי.

"שחורדיניות: לקראת אנתרופולוגיה פמיניסטית בישראל", פנינה מוצפי-האלר, הוצאת בבל, 212 עמודים

 

בת של מי את? דרכים לדבר פמיניזם מזרחי / יאלי השש

    "בת של מי את?" מביא את סיפורן של נשים מזרחיות בישראל במאבקן להישרדות, לשוויון ולהכרה. זה תיאור של הפמיניזם המזרחי, שצמח מפעילות שטח וממחקר אקדמי, אך בעיקר מתוך חוויות החיים של הנשים אשר פועלות, מדברות וכותבות.

    ההיסטוריונית והפעילה החברתית יאלי השש מתארת סיפורים אישיים וקולקטיביים, ומציגה בפני הקוראות את הפמיניזם המזרחי כאפשרות רדיקלית לתיקון חברתי עמוק. התוצאה היא מסע קדימה ואחורה בזמן, בו נשזרים האישי והפוליטי בצומת של סוגיות מעמדיות, אתניות ומגדריות. כל אלה מתלכדים לנרטיב סוחף המתאר את המאבק המזרחי מנקודות מבט נשיות ומחזיר למרכז הבמה את סיפורי החיים של נשים שעיצבו מאבק זה לאורך הדורות.

"בת של מי את? דרכים לדבר פמיניזם מזרחי",  יאלי השש, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 353 עמודים

 

מהתלה אינסופית / דיוויד פוסטר וואלאס

רומן המופת המונומנטלי של דיוויד פוסטר וואלאס, שראה אור ב־1996, מיצב את מחברו כאחד הכותבים החשובים של זמננו. השבועון האמריקאי "טיים" אף הכתיר את הרומן כאחד ממאה הגדולים של המאה ה-20 וראשית המאה ה-21.

 "מהתלה אינסופית" הוא בעת ובעונה אחת רומן פסיכולוגי-משפחתי קורע לב; ספר מתח וריגול; דיסטופיה נבואית סאטירית והומוריסטית; וביקורת פילוסופית-פוליטית נוקבת על ארצות הברית התאגידית, המכורה לבידור ולעונג. אך מעל לכל, זה מכתב אהבה לבני האדם.

"מהתלה אינסופית", דייויד פוסטר וואלס, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1064 עמודים

 

פחות זה יותר / ג'ייסון היקל

במרכז ספרו עטור הפרסים של האנתרופולוג הכלכלי ג'ייסון היקל ניצבת השאלה: "כיצד יצליח המין האנושי להמשיך לשגשג מבלי להחריב את העולם?". היקל טוען כי ניתן להשיג יותר בפחות, וכי קיימת אלטרנטיבה ריאלית לגידול הכלכלי המטביע את העולם בערמות פסולת והמעמיק את הפערים החברתיים ואת אי-השוויון. ניתן להגיע לסוג אחר של שפע, שיבטיח לא רק צדק ושוויון אלא גם שגשוג משותף והדדי של האדם והטבע.

בכתיבה נגישה, סיפורית וקולחת, מוביל היקל את הקורא במסע לאורך ההיסטוריה של הקפיטליזם. במהלכו, מציג הספר את האבסורד הכלכלי והחברתי של המציאות בתנאיי שיטה זו. לאחר מכן, משגר הייקל את הקורא היישר לתוך עתיד מעורר השראה. הספר מציע הצעות רבות ליישום כלכלת יציבות, ומצביע על אלטרנטיבה מרתקת למערכת הכלכלית הדורסנית שמנהלת את חיינו: כלכלה שוויונית, צודקת ויציבה יותר, המאפשרת שגשוג אנושי ואקולוגי. את ההקדמה לספר כתב חבר הכנסת לשעבר מטעם חד"ש דב חנין.

"פחות זה יותר", ג'ייסון היקל, הוצאת רדיקל, 297 עמודים