אדם טבע ודין: הרחבת כביש 1 תחריף את הפקקים

בעמותה "אדם טבע ודין" שוקלים להגיש בג"צ נגד החלטת הממשלה לאשר את הרחבת כביש מספר אחד לשלושה נתיבים. ראש תחום תכנון ב"אדם טבע ודין", יעל דורי, אמרה בתגובה על החלטת הממשלה לאשר את הרחבת כביש 1: "שרי הממשלה קיבלו החלטה לא אחראית אשר תגרום נזק אדיר ממדים לאחד מהאזורים הרגישים מבחינת נוף ומורשת בישראל. חשוב להבין כי מימוש התוכנית יגרום לעומס נוסף של מכוניות פרטיות שייעמדו בפקקים בכניסה לעיר, שכן במסגרת ההחלטה שקיבלה היום הממשלה אין כל התייחסות, בין השאר, לתחבורה ציבורית".
 
מוקדם יותר פנו היועץ המשפטי של "אדם טבע ודין", עו"ד אלי בן ארי וראש תחום תכנון בארגון, יעל דורי לשרי הממשלה וקראו להם שלא לאשר את התוכנית ולהחזירה לדיון מחודש: "נראה כי אישור התכנית באופן מיידי במתכונתה הנוכחית הוא בלתי סביר ובלתי אחראי הן ציבורית והן סביבתית. לפיכך אנו מבקשים מכם להורות על החזרתה לבדיקות מחודשות ועדכניות, אשר תכלולנה את ההיבטים הנדרשים של עלויות חיצוניות והעדפת תחבורה ציבורי".

"יש לעכב את אישור התכנית עד השלמת הרכבת לירושלים והפעלתה, דבר שנראה כי יוכל לייתר חלק ניכר לפחות מן הצורך בהרחבה המתוכננת. רק אז, לאור ממצאי הנסיעה ברכבת והשפעתם על הנסועה הכביש, יש צורך לבחון שוב את הצורך בהרחבה הפוגענית המתוכננת", נכתב בפנייה לשרים.
 
כמו כן, נכתב כי הכביש המתוכנן תוכנן כדרך מהירה, דבר שמחייב פגיעה בהרי ירושלים ובואדיות משער הגיא בואכה ירושלים, אזור שהוא מהרגישים והחשובים מבחינת נוף ומורשת במדינת ישראל. הפגיעה כוללת הרס בתי גידול, כריתת מאות עצים מוגנים, פגיעה בגבעות ובהרים והרס יחידות נוף  שלמות – כל זאת ע"י יישור הכביש והרחבתו באופן ניכר, פיתוח קירות תומכים לאורך מאות מטרים בגבהים ניכרים.