​דיון סוער בוועדה לקידום מעמד האישה על הטרדות ופגיעות מיניות במהלך טיפול רפואי

דיון סוער נערך אתמול בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי על פגיעות מיניות והטרדות מיניות במהלך טיפול רפואי. במהלך הדיון טענו נציגות קופות החולים כי לא הכירו את החוק שמחייב אותם לדווח לפרקליטות. נציגת הלאומית אף אמרה: "הכשלים שפה הועלו הם כשלים שאנחנו ערים להם". נציגת משרד הבריאות הוסיפה: "צריך לזכור שיש התנגדות של הקופות וגורמים אחרים להעביר לנו מידע". יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) זעמה על היחס לנפגעות: "אם המדינה לא תגונן עליהן אז מי יגונן עליהן?".

יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית  (צילום: הלובי למלחמה באלימות מינית)

 

מנהלת תחום טיפול בהטרדות מיניות במטופלים במשרד הבריאות, ענת לייכטר, הגיבה: "אחת הפעולות המרכזיות בנוהל החדש יהיה איסוף וריכוז מידע על התלונות שנמצאו מוצדקות". לדברי יו"ר הוועדה: "זה משאיר חור גדול. אם התלוננו נגד מישהו ולא שומרים את התלונות כנגדו, הצבר תלונות יכול להוות אינדיקציה על ההתנהגות של האדם". לייכטר: "אני מסכימה איתך. יש את נושא חופש העיסוק". ענת מימון היועצת המשפטית לוועדה הוסיפה: "צריך למצוא איזון. גם מבקר המדינה הצביע על כך שצריך גורם אחד שיראה את כל התמונה". היו"ר: "זה מאפשר להרבה מהאנשים שיש עליהם תלונות לחמוק מתחת לרדאר".

לדברי מנהלת המחלקה לאלימות במשפחה ותקיפה מינית במשרד הבריאות, ד"ר זהר סהר, "כל תלונה שאומתה והיה בירור שם כל התלונות מועברות אך הנוהל הקיים נותן מענה חלקי". ח"כ תומא-סלימאן הוסיפה: "המצב הקיים חורה לי מאוד. יש גניקולוג שהוגשו נגדו תלונות ויכול להיות שבינתיים הוא ממשיך לעבוד לפי הנוהל הזה. יכול להיות שהיו תלונות בעבר ונראו לא מוצדקות ולא הצטברו באיזה מקום להדליק נורה אדומה ובינתיים הרופאים האלה ממשיכים לעבוד ולבצע את מה שהם כנראה יודעים לבצע לצד הטיפול הרפואי והנשים צריכות לסבול מזה". לייכטר: "זה נכון, אני באמת מסכימה. יש לנו לקונות. אין ספק שהנוהל לא שלם".

מנהלת הלשכה המשפטית במשרד הבריאות, עו"ד שני מתן, הסבירה ש"הסוגיות האלה מעסיקות את ראשי המשרד. הטרדה מינית היא לא רק נושא של משרד הבריאות. יש תלונות במשטרה ולא ניתן להתייחס לזה כאחריות בלעדית של משרד הבריאות. ברגע שיש תלונה במשטרה התיק הפלילי מקבל קדימות ולא תמיד אנחנו רואים את כל התלונה. במדינה דמוקרטית עומדת חזקת החפות ולא ניתן להתעלם מהטענה הזאת. נניח שיש תלונה על רופא במרפאה ולא התנהל הליך ברור, התלונה לא נסגרה במשטרה ולהעביר את המידע יש טעם לפגם ופגיעה בזכויותיו".

היו"ר זעמה: "ומה עם זכויות הנשים במקרה של הגניקולוג, שקיבלו ממנו טיפול בגלל שלא הועבר מידע ולא אספו תלונות. ב-2018 קיבלתם הערות שלנו ואמרתם שתקיימו דיון ועכשיו אתם אומרים ששוב תדונו, זה לא מתקבל על הדעת. אנחנו לא צריכים את ההסברים האלה. הרופא מגיע לו זכויות ומה עם הנשים והילדים שנפגעים – מה איתם? אם המדינה לא תגונן עליהם אז מי יגונן עליהם? כנראה להם אין איגוד מקצועי שמפעיל כוח". עו"ד מתן: "אנחנו לא יכולים לפעול כנגד זכויות דמוקרטיות של אזרחים במדינה. צריך לזכור שיש התנגדות של הקופות וגורמים אחרים להעביר לנו מידע".

אך לדברי לילך וגנר ממשרד המשפטים: "הנוהל לא תואם איתנו. אני לא הייתי שותפה לתהליך הזה. לא ידעתי שיש לקונה שמצריכה תיקון חקיקה מצדנו רק אשמח שיפנו אלינו". מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, יעל שרר, אמרה ש"לעיתים לא מספיקות גם 30 נשים כדי להוציא אדם אחד מחדר הטיפולים. הפרשיות האלה של רופאים שפוגעים במטופלות רבות לא עומדות להסתיים. יש להם גישה ואפשרות להמשיך לעשות את המעשים. גם במקרה של ד"ר גיא רופא, הוא עזב קופה אחת ועבר לבית חולים ומה שקרה עם מנהל בית חולים איכילוב, רוני גמזו, בו מועסק ד"ר רופא הוא חרפה, לא רק הרופא אלא גם מי שאפשר לו להמשיך את הדבר הזה. כאן מדובר באדם שידע שזה רופא שימשיך לפגוע, החזיק בידו יותר מתלונה אחת נגד ד"ר רופא והציע לו דיל: 'בוא לא נעשה רעש בוא לא נפגע בשם הטוב של איכילוב', פרופ' רוני גמזו לא אמר שום דבר וגם זאת עבירה משמעתית".

יו"ר הוועדה פנתה לנורית איתן גוטמן עו"ס ארצי למניעת הטרדות מיניות מקופת חולים כללית בשאלה מדוע המנהלים הממונים על הרופאים מאחראים למעשי נפשעים לא מדווחים?". לדברי גוטמן "יש לנו קושי בנושא של רופאים בהעמדה לשימוע. מאוד קשה לפטר רופא. הרבה רופאים בוחרים להתפטר ואז אנו לא יכולים לעשות שום דבר. גם בחופשות מחלה ארוכות אנחנו לא יכולים לטפל בתלונה". ח"כ תומא-סלימאן: "את אומרת שיש נוהל ומצד שני את אומרת שידיכם כבולות?". איתן: "במישור המשמעתי, לא במישור קביעת המסקנות על הבירור. אנחנו נדווח לפרקליטות על פי חוק. אני באופן אישי לא הכרתי את זה". עו"ד יעל נבון מנהלת השב"ן (שירותי בריאות נוספים) בקופת חולים לאומית: "הכשלים שפה הועלו הם כשלים שאנחנו ערים להם וגם בשיחות עם משרד הבריאות הצפנו. אני לא מכירה אצלנו בקשה או רצון לשמור את המידע אצלנו. הייתי שמחה מאוד אם היו מחייבים אותי על פי חוק. כשהיה מקרה חריג וחששנו ממעבר מקופה לקופה, ערבנו את משרד הבריאות. לא הכרנו את חובת הדיווח לפרקליטות".

היו"ר סיכמה: "אני שמחה שיש את הנוהל ונלחץ לשפר את הנוהל. אבל מה יעשו עם התלונות שיהיו במאגר? צריך לחשוב איך משתמשים במידע כדי למנוע העסקה מחודשת של רופאים המעורבים בתקיפות מיניות ואף צריך מערך בקרה". לסוגית הרופא הגניקולוג שהתפטר אמרה היו"ר: "אני אפנה לפרופ' גמזו, הגיע הזמן לבדוק פתרונות כאלו כי מי שמתווך לפתרונות כאלה, כי הרופא ימשיך לעבוד ויגרום אולי עוד נזק או עוולות נגד מטופלות וזה בעייני גובל בסיוע בביצוע עבירות ברגע שנותנים לבנאדם לצאת בקלות כזו. הגיע הזמן להפסיק את תרבות ההגנה בין אנשי המקצוע. רופאים צריכים לדעת שהשבועה שלהם לא כוללת את הזכות לפגוע או להטריד מינית והמערכת צריכה להוקיע מתוכה את המטרידים".

 

עוד בנושא: https://www.ynet.co.il/news/article/ry8lfjwjy#autoplay