תמה ספירת הקולות: לחד"ש-תע"ל חמישה חכ"ים; מרצ ובל"ד לא עברו את אחוז החסימה

לסיעת חד"ש-תע"ל חמישה חברי כנסת, כך עולה בתום ספירת כל הקולות בבחירות לכנסת ה-25 – כולל 460 אלף המעטפות הכפולות. גוש נתניהו עומד על 64 מנדטים שצפויים להעניק ליו"ר הליכוד ניצחון לאחר כשנה וחצי באופוזיציה. מרצ, המפלגה שנוסדה לפני 30 שנה ומאז הייתה חברה קבועה בכנסות השונות, נשארה מחוץ לכנסת ה-25 אחרי שהיו חסרים לה 4,124 קולות בלבד כדי לעבור. גם בל"ד שהוקמה ב-1995 לא עברה את אחוז החסימה.

מהנתונים שפרסמה ועדת הבחירות המרכזית עולה עוד כי שיעור ההצבעה הסופי היה 70.6% ובסך הכול הצביעו 4,793,641 אזרחים. 29,947 מהקולות נפסלו בשל סיבות שונות. כדי לעבור את אחוז החסימה כל מפלגה הייתה צריכה  לקבל 154,820 קולות ולמפלגות שלא עברו את אחוז החסימה ניתנו 418,055 קולות – רובם למרצ ובל"ד.

חברה הערבית הפתיעה את כולם ויצאה להצביע השבוע באחוז גבוה ממה שצפו הפרשנים בעיתונות הממסד. שיעור האזרחים הערבים שהצביעו נאמר בכ-54%. יצוין שעל אף הפער הגדול יחסית הצפוי בכנסת בין מחנה נתניהו הימיני-גזעני למתנגדיו, הבחירות היו צמודות בהרבה. עם זאת, מאחר שמרצ (כ-150 אלף קולות) ובל"ד (כ-137 אלף קולות) לא עברו את אחוז החסימה, נשרפו קולות רבים עבור מתנגדי נתניהו.

חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל) התייחסה אתמול (חמישי) לתוצאות החבירות ובריאיון לאתר וויינט כי "חייב להתקיים חשבון נפש וחייבים בדיקה רצינית של התוצאות ושל ההשלכות הפוליטיות שלהן. אחרי הבחירות אנחנו נמצאים במציאות פוליטית אחרת. חייבים לבדוק עם עצמנו איך ממשיכים הלאה, לא רק מה נעשה, אלא מה ייעשה".

בהתייחסה לתוצאות הבחירות, שמעניקות רוב בכנסת למפלגות הימין הגזעני אמרה חברת הכנסת מחד"ש-תע"ל כי "אנחנו מול מציאות פוליטית שאמורה להיות מפחידה לכולם. זו מציאות שבה הימין, ולא רק הימין הרגיל ה'קלאסי' שאנחנו מכירים, אלא ימין שמוכן להשתמש באלימות, בהסתה פרועה ובגזענות עמוקה. המציאות הזו צריכה להיות נקודת אזהרה לכולם. אנחנו נהדוף כל ניסיון לפגוע באוכלוסייה הערבית או לקחת את כל האוכלוסייה במדינת ישראל לכיוונים של פשיזם שישתולל. מי שמדבר על זה שבן גביר יכול להיות שהתמתן, רוצה לטמון את ראשו בחול ולא להתעמת עם המציאות".

לדבריה "אני חושבת שיש כמה גורמים שהובילו לתוצאות האלה שנמצאות היום בפנינו. אחת הסיבות העיקריות היא התפצלות הרשימה המשותפת, שלא קרתה רק בגלל בעיות פנימיות. כולנו שמענו על ההשקעה המסיבית של כוחות הימין בניסיון לדכא את הקול הערבי".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116500