תלונה אחת בשנה לממונה על מניעת הטרדות מיניות בקולנוע והטלוויזיה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי דנה אתמול (שלישי) ביישום אמנת ארגוני היוצרים והעובדים למניעה וטיפול בתופעת ההטרדות המיניות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. האמנה נחתמה על ידי ששה איגודים מקצועיים בספטמבר 2016, בהם איגוד הבמאים, שח"ם (ארגון השחקנים), פורום היוצרים הדוקומנטריים ועוד.

באמנה התחייבו בין היתר האיגודים לפעול "ככל שיש ביכולתם על מנת שחבריהם יעמדו בכללי אמנה זו ושאלו ימנעו מכל גילוי של אלימות או הטרדה מינית כלפי כל המשתתפים בהפקות, בין אם קבועים ובין אם זמניים". בנוסף התחייבו האיגודים החתומים למינוי ממונה למניעת הטרדה מינית חיצונית משותפת לכלל איגודי היוצרים ולצד זאת, כל איגוד התחייב למנות אחראי/ת תחום הטרדות מיניות מטעמו. עוד מתייחסת האמנה ליצירת סביבה בטוחה ככל הניתן בכל הנוגע להסרטת סצנות הכוללות עירום ולסיטואציות הדורשות מגע אינטימי ו/או עירום מלא או חלקי כגון איפור או הלבשה.

2018-02-14_193112

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), "אנחנו עדין רחוקות מלחולל את המהפכה בתחום ההטרדות המיניות ולהגיע למצב שאנו כנשים נוכל לחיות במרחבים מוגנים, בטוחים מכל סוגי אלימות כולל הטרדה מינית. בשל המבנה הסבוך של העבודה בתעשיית הקולנוע, האווירה הבלתי פורמלית וטשטוש הסמכות בין עובד למעביד נדרשה האמנה הייחודית לתעשייה זו".

הדיון בוועדה התקיים לבקשת ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אשר ליוותה את האיגודים המקצועיים ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בכתיבת האמנה והפצתה. בבקשה לקיום הדיון כתבה ח"כ רוזין כי "מאז פרסום פרשת המפיק ההוליוודי הארווי ווינשטיין, נשים וגברים מכל רחבי העולם סיפרו על חוויות אלימות מינית שעברו בתעשיית הבידור, קולנוע וטלוויזיה. גם בתעשייה הישראלית שיתפו באומץ נשים מתחום התקשורת והתעשייה הצעות מגונות שקיבלו, הטרדות חריפות ואף סיפור אונס, מאנשי מפתח בתעשייה. בעת זו, אני מאמינה כי חשוב מאד להעלות את האמנה לסדר היום ולדון לעומק בהשפעות ותרומת החתימה על האמנה, בה התחייבו האיגודים לפעול כדי לייצר ולשמר סביבת עבודה דואגת ומכבדת לכל הלוקחים והלוקחות בה חלק".

הממונה למניעת הטרדה מינית באיגודים המקצועיים, עו"ד ליאת קליין, סיפרה כי עד היום הגיעה אליה תלונה אחת בלבד מהממונות בארגונים עצמם. עוד הוסיפה כי "האמנה נוצרה לאחר תהליך ארוך שכלל שיתוף פעולה בין הארגונים בתעשייה, למעט איגוד המפיקים שלא הצטרף רשמית. ישנה אחראיות מוסרית שעל איגוד המפיקים לקחת בה חלק ולחתום על האמנה יחד עם שאר האיגודים". בתגובה לדבריה השיב נציג איגוד המפיקים, אסף אמיר כי "איגוד המפיקים רוצה לקחת חלק באמנה, אין שום התנגדות מלבד הצורך במספר התאמות, בעיקר סביב העניין של הגדרות עובד מעביד". יו"ר הוועדה הציעה לכנס בקרוב פגישה בניהולה עם הצדדים במטרה לגשר על הפערים, זאת בכדי שהמפיקים יצטרפו לאמנה בהקדם האפשרי. לדבריה, "העובדה שקיימת כמעט שנתיים אמנה ועדין יש איגוד אחד שלא חתום עליה לא מתקבלת".

נציגת איגוד העורכים בפורום למניעת הטרדות מיניות, טל שפי, הסבירה כי "תעשיית הקולנוע הינה תעשייה שוביניסטית. נשים מוטרדות כל יום בחדרי עריכה בשעות הקטנות של הלילה. ברור לכולן שאין תלונות כיום לא מהסיבה שלא מתרחשות הטרדות ,אלא הבעיה היא שנשים לא רוצות להתלונן ולחשוף את עצמן מהידיעה שאין מי שייקח אחריות ויטיל סנקציות על הנאשם. לממונות אין שיניים אמיתיות לפעול כנגד המטרידים ולכן הפחד הוא שהתלונה יותר תזיק מאשר תועיל ושלמתלוננת יהיה קשה בהמשך למצוא עבודה".

בתום הדיון סיכמה ח"כ תומאסלימאן ואמרה: "אני מבינה את המורכבות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. האמנים צריכים להתקבל בכל פעם מחדש לעבודה, יש חוסר ביטחון כלכלי ותעסוקתי ולכן חושבים פעמיים לפני הגשת תלונה. יש לחזק את האחראים בכלים להטלת סנקציות על המטריד ולפתח את היכולת להתלונן מבלי שהמוטרדות ישלמו על כך מחיר כבד בפרנסה ובמקום העבודה שלהן. האמנה אמנם לא עשתה מהפכה אדירה במיגור ההטרדות המיניות בתעשייה ואינה מממשת עדיין את המטרות שיועדו לה, אך בצעדים קטנים נביא לכך שהאמנה תתרחב ותשפיע על המאבק בתופעה. אני קוראת גם למשרד התרבות שלקח חלק בהחתמת האמנה להמשיך ולקחת חלק גם במאמצים להגברת המודעות לקיומה ובמאבק בתופעה של הטרדות מיניות בתעשייה".