תיאטרון יפו על הכוונת: המתקפה ארגוני הימין הקיצוני על התרבות נמשכת חודשים

מחזה חדש המוצג בתיאטרון יפו נמצא בימים אלה תחת מתקפת אנשי ימין. את המחזה "איך לעשות מהפכה" כתב עיסא עמרו, פעיל פלסטיני נגד הכיבוש ותושב חברון. עמרו הוחזק בעבר כעציר פוליטי בידי ישראל ובידי הרשות הפלסטינית.

בחודשים האחרונים מובילים ארגוני ימין קיצוני מסע הסתה פאשיסטי נגד מוסדות תרבות רבים. באפריל האחרון, בעקבות לחצי תנועת "אם תרצו", החליטה הנהלת מכללת ספיר לבטל את פתיחת התערוכה "בקצה השמיים" שאמורה הייתה להיות מוצגת בתחומה. אוצרת התערוכה תמר רודד שבתאי ומשתתפי התערוכה קיבלו את ההחלטה בתדהמה. יש להדגיש כי התערוכה  כבר הוקמה, וכבר  הוצבו  בה  יצירות האמנים אנה גרינדבד, טליה דוידי, רומם מנור והלל רומן. באירוע הפתיחה שבוטל, אמור היה להשתתף נשיא מכללת ספיר, פרופ' שי פלדמן.

עיסא עמרו, בחזרות של המחזה  "איך לעשות מהפכה", אוקטובר 2021 (צילום: נטלי סטריקר)

 

תיאטרון "הפרינג' באר שבע" נאלץ לבטל בחודש שעבר את הצגת המחזה "אינסטינקט בסיסי", הכולל עדויות שמסרו חיילות ששירתו בשטחים הכבושים לארגון "שוברים שתיקה". ההחלטה נתקבלה עקב מכתב ששלח יו"ר הארגון" בצלמו – זכויות אדם ברוח יהודית", שי גליק, לראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', בדרישה למנוע את ההצגה.

 

להגן אל חופש הביטוי

על פי ידיעה ששודרה אמש (רביעי) בחדשות 12, מכתב שעליו חתומים עשרות אומנים ובהם  נועה קולר, אביב גפן, אורנה בנאי ורבקה מיכאלי, נשלח אתמול לשר התרבות והספורט חילי טרופר – בדרישה להתערב בסוגיית ביטול ההצגה בבאר שבע.

"מכתב זה נשלח אליך מתוך הנחה בסיסית – אנחנו מאמינות ומאמינים שבדיוק כמונו, גם אתה מאמין שיש לשמור ולהגן על חופש הביטוי ועל חופש האומנות והיצירה", פתחו החתומים. "כידוע לך, ביטל התיאטרון את הצגת המחזה 'אינסטינקט בסיסי'. ביטול המופע שתוכנן לאותו ערב, נעשה לאחר שגורמי ימין קיצוני דרשו מראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', 'לבטל את האירוע מיד', ובעקבות לחץ שהושם על התיאטרון עצמו. שתיקתך בסוגיה זו – זועקת".

"הסיבה לדרישת הביטול גלויה וברורה: יוצרות המופע בחרו לשלב במהלכו עדויות של חיילות ששירתו בשטחים, כפי שאלו מסרו אותן לארגון 'שוברים שתיקה'", הוסיפו. "די בסיבה זו כדי שארגון 'בצלמו' יסמן את המופע ויוצרותיו כמטרה לרדיפה והשתקה. אולם דרישה עזת מצח זו לא הייתה מתמלאת ללא כיפוף הראש ושיתוף פעולה – אקטיבי ופאסיבי – מצד רשויות המדינה השונות, ובראשן משרדך".

החתומים הוסיפו ודרשו מהשר טרופר: "רגע לפני שהממשלה מתפרקת, אנו קוראות וקוראים לך למלא את תפקידך ולהבהיר את עמדתך באופן שאינו משתמע לשתי פנים. לעיתים צריך לדעת לעמוד איתן מול בריונות וניסיונות ההשתקה. זה מה שאנחנו מצפות ממך. זה הבית שלנו. האומנות שלנו היא הדרך שלנו להגן ולהילחם עליו. זוהי שעת כושר חשובה מאין כמותה להילחם על עיקרון חופש הביטוי".

 

אירוע מחאה במוזיאון תל-אביב

עוד חתמו על המכתב: אתגר קרת, יניב ביטון, אבי גרייניק, דרור קרן, אודיה קורן, רמי ברוך, אלי גורנשטיין, נעה מימן, יהודה אטלס, עלא דקא, אחינועם ניני, עינת ארליך, מיטל רז, סיון טלמור, שני קליין, ירון זילברמן, יהונתן גפן, דורית רביניאן, מוני מושונוב, אורנה בנאי, דן תורן, יעל שרוני ודויד גרוסמן. על המכתב חתמו סך הכל 67 אנשי תרבות. בנוסף הודיעו שיתקיים אירוע גדול מטעם ההצגה במוזיאון תל אביב לאומנות ביום רביעי הקרוב (13.7) שאליו צפויים להגיע חלק מהחותמים.

יצוין שארגוני הגג של עולם התיאטרון – שח"ם, בת"י וארגון יוצרים עצמאים – שלחו אף הם מכתב דומה ובו תיארו כיצד ניסו ליצור קשר עם הנהלת התיאטרון ובראשה המנכ"לית אפרת זיו אספיס, חברת מועצת העיר באר שבע גם כן, במטרה לפתור את המשבר, אך זו סירבה בכל תוקף לתת תאריך נוסף למופע כדי להוכיח שסיבת הביטול אינה פוליטית. "משהובן שישנה פגיעה בחופש הביטוי, יצאה קריאה מהאיגודים אל כלל היוצרים להשהות את ההצגות בחודשים הקרובים, עד שההצגה 'אינסטינקט בסיסי' תקבל תאריך חדש. לא ייתכן שהקהילה של יוצרי התיאטרון תשתוק נוכח הפגיעה הקשה, ואכן, הושהו רוב ההצגות".

 

מחזה דוקומנטרי ומציאות רבת פנים

המחזה העומד עתה במרכז מתקפת הימין, "איך לעשות מהפכה", כתב עמרו בשיתוף פעולה עם השחקנית והבימאית עינת ויצמן. תיאטרון יפו מגדיר את היצירה כמחזה דוקומנטרי, המתבסס על תמלילים ממשפטו של עמרו בבית הדין הצבאי עופר שבשטחים הפלסטיניים הכבושים: "בית דין שבו שיעור ההרשעה הוא 99.7%, ובו השופטים והתובעים עומדים לצד המדינה. גזר הדין ידוע עוד לפני תחילת המשפט, והנאשם יודע איך המשפט יסתיים עוד לפני שהסוהר יקרא בשמו. האו"ם מכנה את עיסא עמרו מגן זכויות אדם; בישראל קוראים לו מחבל".

מתיאטרון יפו נמסר, כי "הסיפור של עיסא חושף את כל הגורמים והלחצים המופעלים על אלה שמנסים להילחם למען צדק ושחרור. ההצגה משקפת מציאות רבת פנים. המחזאית הניצבת על הבמה חולקת עם הקהל את האתגרים שאיתם נאלצה להתמודד כאשר החלה לעבוד עם עיסא. היא מספרת כיצד גם היא נקלעה ללחץ כבד, אפילו מצד פעילי חברה אזרחית וארגונים התומכים במאבק, אך מבקשים להכתיב את תנאיו. בסופו של דבר התברר שייצוג מציאות האפרטהייד והכיבוש בשטחים הוא מעשה כמעט בלתי אפשרי".

ארגון הימין הקיצוני "בצלמו", שיגר לאחרונה מכתב לשר התרבות חילי טרופר ולשר האוצר אביגדור ליברמן ובו טען כי ההצגה "איך לעשות מהפכה" מפירה את החוק. זאת, לדבריהם, "כיוון שמשתתף בה אסיר ביטחוני לשעבר הפעיל בחרם נגד ישראל". עוד נכתב בפנייה: "עמרו פועל ימים כלילות להסית ולהתסיס, וקורא לחרם על ישראל ברחבי העולם".

מנהל תיאטרון יפו, יגאל עזרתי, מסר בתגובה: "עיסא אינו מחבל. הוא מעולם לא נעצר בגין עבירת חבלה, אלא בגין שהות בלתי חוקית. לא כל אחד שנעצר בהפגנות הוא מחבל". עזרתי הוסיף כי "תיאטרון יפו, כמוסד תרבותי ואמנותי, פועל על בסיס חופש הביטוי. מותר לנו לקחת פרוטוקולים של בתי משפט ולהעלות שחזור שלהם. הכל לגיטימי ואנו פועלים לפי החוק".

נמרוד עובד

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111762