תושבי אבו כביר הפגינו מול בג"ץ; ח"כ כסיף: המאבק יימשך עד לקבלת פיצוי מלא

תושבי שכונת אבו כביר שבדרום תל-אביב הפגינו הבוקר (רביעי) מול בית משפט העליון בירושלים. ההפגנה נערכה בעת שבג"ץ דן בעתירה של תושבי השכונה למנוע את פינויים ללא פיצוי. לעתירה הצטרפו שורה של חברי כנסת, בהם ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת המלווה זה חודשים את מאבקם, וחברת מועצת העיר ת"א-יפו שולה קשת. המפגינים קראו בין השאר "חלוצים, לא פולשים" ו"אבו כביר זה הבית שלנו".

תושבי אבו כביר מפגינים מול מעון ראש הממשלה בירושלים, פברואר 2020. בין המפגינים (שלישי משמאל): ח"כ עופר כסיף (צילום: אבו כביר – נלחמים על הבית)

 

בג"ץ המליץ לתושבים למשוך את עתירה, ועל כך הגיב ח"כ כסיף, שהשתתף בהפגנה ובדיון בבית המשפט: "צר לי כי בג"ץ המליץ מטעמים פרוצדורליים למשוך את העתירה ולהתקדם בהליך משפטי אזרחי לפיצויים. הליך שכזה יארך שנים ויעלה הון תועפות, שאין לאנשים מוחלשים ועניים שאיבדו את ביתם. אמשיך ללוות את תושבי אבו-כביר עד שיקבלו את הפיצוי ההוגן שמגיע להם בזכות ולא בחסד. בכוונתי לקדם את הצעת החוק שהגשתי בנושא, וכמובן לפעול מול הממשלה החדשה בדרישה שיינתן פתרון מידי".

הדיון התקיים בפני השופטים דפנה ברק-ארז, יעל וילנר ומני מזוז, שדחקו בעותרים למשוך את העתירה. לטענת השופטים, לגבי רוב התושבים התקיימו או מתקיימים הליכי פינוי אזרחיים, וראשית יש לערער על ההחלטות בהליכים האלה בפני בתי המשפט. בתום הדיון העותרים הסכימו למחוק את העתירה, אך הביעו אכזבה מכך שבית המשפט לא הפציר בעירייה להגיע עמם לפשרה, שתאפשר להם לקבל דירה תמורת דירה. עו"ד יוסף תמיר, שהגיש את העתירה בשם התושבים וחברי הכנסת, אמר בתום הדיון: "אני מצר על כך שהשופטים לא ראו את העניין העקרוני. ההחלטה מעט פורמליסטית. השופטים בעצם שלחו אותנו להתדיינות פרטנית של תביעות אזרחיות, שהיא דרך ארוכה ומפרכת מאוד עבור אנשים שאינם צעירים ואינם בריאים".