תולדות הפלסטינים מ-1516 ועד ימינו: השקת האנציקלופדיה הפלסטינית המקוות

המכון ללימודים פלסטיניים והמוזיאון הפלסטיני של ביר זית השיקו בשבוע שעבר את "האנציקלופדיה המקוונת של השאלה הפלסטינית". זאת, בסיכום כמה שנות עבודת מחקר ואיסוף מידע. לדברי עורכיה: "האנציקלופדיה מציגה את תולדות פלסטין החל בראשית השליטה העות'מנית באזור ב-1516 ועד לימינו. זאת מתוך מחויבות להצגת העובדות, ובמקביל מתוך מסירות למאבק הפלסטיני". "כוונתנו היא הצגת העם הפלסטיני כקבוצה חדורת מטרה ולא רק כקורבנות", הדגישו.

המנהיג הקומוניסטי תאופיק זיאד כלול בערכי האנציקלופדיה המקוונת החדשה (צילום: האנציקלופדיה הפלסטינית)

 

אתר האנציקלופדיה הושק בערבית ובאנגלית, וצפוי להתעדכן ולהוסיף ערכים בהמשך. האנציקלופדיה כוללת 13 מדורים, המובאים בפני הקורא באופן כרונולוגי. בהמשך להשקה, פרסמו עורכי האנציקלופדיה המקוונת קול קורא לקהל הרחב (ולאו דווקא לחוקרים או לאקדמאים) בבקשה לתרום להרחבת גוף הידע באמצעות חיבור ערכים נוספים. עורכי האנציקלופדיה זקוקים לתמונות, למפות, לכרוזים ולמסמכים היסטוריים נוספים העשויים להעשיר את תוכנה.

ניתן למצוא באתר האנציקלופדיה מאות צילומים, מפות ומקורות בעלי ערך היסטורי עצום. את המקורות אספו במשך שנים חוקרים במכון ללימודים פלסטיניים, שנוסד ב-1963 בביירות. מכון המחקר עוסק בתחומי ידע רבים, בהם היסטוריה, סוציולוגיה, תרבות, פולקלור וספרות של העם הפלסטיני. זה מכון עצמאי, אשר אינו קשור לגוף פוליטי או מדיני. את המכון מנהל ועד המורכב מאקדמאים ומאנשי עסקים.

המכון החל את דרכו בעקבות ההחלטה להקימו שקיבלו אנשי רוח פלסטינים אשר לימדו באוניברסיטה האמריקאית בביירות, בהם בורהן דג'אני, וליד ח'אלידי ונביה אמין פארס.   בעקבות הפלישה הישראלית ללבנון ב-1982, נדד המכון והעביר את פעילותו למגוון ערים ובהן פאריס, לונדון, וושינגטון וניקוסיה. מאוחר יותר, שב ופתח את שלוחתו בביירות. ב-1994 החל המכון להפעיל שלוחה גם בירושלים המזרחית. אך עקב לחצי השלטונות הישראליים, עברה השלוחה לרחוב אמיל חביבי ברמאללה, ושם פועלת עד היום.

 

לעיון באנציקלופדיה המקוונת בקרו בכתובת: palquest.org

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111028