תאומים ימנים זהים: התכניות הכלכליות הניאו-ליברליות של נתניהו וסער

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הציגו ביום ראשון האחרון "תוכנית כלכלית" ובה תשעה צעדים. בין הצעדים: מענקים למשקי בית, סיוע לעסקים, מענק לנכים, דמי אבטלה לעצמאים, מענקי החזרה לעבודה והקלות ברגולציה. "זוהי תוכנית כלכלית ענקית, מאוד נמרצת, שתסייע להחיות את הכלכלה" – אמר נתניהו במסיבת עיתונאים.

שוק הכרמל בתל אביב ריק – מתוך תעמולת הבחירות של מפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער

 

ממש במקביל הציג מנהיג מפלגת הימין גדעון סער תוכנית כלכלית משלו – הדומה עד מאוד לזו של הצמד נתניהו-כ"ץ. הייתכן שסער צדק בדרישתו חסרת-התקדים מכל עובדי מפלגתו, "תקווה חדשה", לעבור בדיקות פוליגרף כדי למנוע הדלפות? במילים אחרות: האם העובדה שנתניהו ויריבו מימין הציגו כמעט אותה תוכנית באותו יום ובאותה שעה, היא תולדה של הדלפה? האמת פשוטה יותר: נתניהו, כ"ץ וסער שבויים כולם באותן תפיסות קפיטליסטיות ניאו-ליברליות. לכן אין זה מפתיע שנוכח משבר הקורונה הכלכלי והחברתי הם מציעים אותן הצעות.

 

מטראמפ לביידן ללא עצירת ביניים

במסיבת העיתונאים אף ציטט נתניהו את שרת האוצר האמריקאית החדשה בממשל ביידן, ג'נט יילן, שאמרה: ״כרגע, הדבר החכם ביותר הוא לפעול בגדול״. מפליא איך נתניהו נשאר נאמן תמיד למולדתו הישנה, ארה"ב, ועוד יותר איך הפך את עורו מתמיכה ב"ידידי דונלד" לתמיכה ב"ידידי ג'ו". נציב עליון נותר נציב עליון – ולא חשוב מי המלך.

ה"תוכנית הכלכלית" של נתניהו אינה אלא אוסף של צעדים, בהמשך למדיניותו הקודמת של "שפיכת כספים" – קרי העברת תמיכות ומענקים שיעילותם הכלכלית והחברתית אינה רבה למשפחות ולעסקים נוכח העוני הגובר (ר' מאמר בעמוד השער בגיליון זה).

עוד הבטיח נתניהו "לערוך רפורמות שאמורות לאפשר השקעה של 150 מיליארד שקל" בהייטק ובתשתיות מצד קרנות הפנסיה והביטוח. כ״ץ ונתניהו לא פירטו את הרכב "הרפורמות" שצפוי להביא להשקעות הללו. אבל ברור שכספי הפנסיה והביטוח הם כספי העובדים ובני משפחותיהם, ואילו נתניהו מייעד כספים אלה לשמש שמן למדורת מקסום הרווחים בענפים שכלל לא נפגעו במהלך הקורונה. ההיפך הוא הנכון: הם רק התעצמו בשנה האחרונה, וזאת בניגוד למצבם של העובדים ושל שכבות המצוקה.

 

קצבאות הנכים כמשל

פעילי ארגוני הנכים הופתעו מהצהרת ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כ"ץ לפיה הנכים יקבלו השנה "מענק" במקום העלאת הקצבאות ל-3,700 שקלים, כפי שקובע החוק. גובה קצבת הנכות עומד כעת על 3,321 שקל בחודש. אך החוק להעלאת הקצבאות, שאושר ב-2018, קבע שקצבאות הנכים יועלו בהדרגה לסכום של 3,700 שקלים בחודש עד סוף 2021. עקב מערכות הבחירות ובהיעדר תקציב בעקבות פועלם של נתניהו כ"ץ, מתווה ההעלאה לא הוגש לממשלה ולא אושר, וכך לא נרשמה עלייה בקצבאות.

סמוך להקמת הממשלה במאי אשתקד התחייב שר האוצר כ"ץ כי העלאת הקצבאות תהיה חלק מתקציב 2020 – שכאמור לא אושר. אך בלחץ מאבק ארגוני הנכים קידם כ"ץ תשלום "מענק" חד פעמי לשנת 2020 בלבד בסך 190 שקל בחודש. הסכום הועבר רטרואקטיבית כ"מענק" בשתי פעימות – הראשונה באוקטובר, לכיסוי החודשים ינואר עד אוקטובר, והשנייה בדצמבר, לכיסוי החודשים נובמבר ודצמבר.

שבעים מהבטחות סרק של ממשלת הימין, ארגוני הנכים הודיעו  השבוע (25.1) שישובו להפגין אם לא יושגו הסכמות על העלאת הקצבאות ב-2021. מוביל הקבוצה "הנכים הופכים לפנתרים", אייל כהן, אף הזהיר כי ללא הסכם בתוך שבוע, פעילי המאבק "ישבשו את מערכת הבחירות ואף את יום הבחירות".

ומה אין ב"תוכנית הענקית"? אין חיזוק של מנגנוני הרווחה – בייחוד העלאת קצבאות הנחוצות כל כך בעת העמקת המצוקה; אין חיזוק של מערכת הבריאות הציבורית, דווקא בעת שזו נאבקת על קיומה; אין תקציב מדינה שבכוחו לממש יעדים אלה; ואין הפסקה בהזרמה המיותרת של מיליארדי שקלים למימון הכיבוש וההוצאות הצבאיות המנופחות. שוב הוכח שנתניהו אינו הפתרון למשבר הקורונה החברתי, הכלכלי, הבריאותי והפוליטי. הוא הבעיה.

אפרים דוידי

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"