תאגיד אמיליה הרווחי עד מאוד רוצה לסגור מפעל בירוחם ולפטר את כל עובדיו

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הקפיא אתמול (שישי) את פיטורי 80 העובדים במפעל הקוסמטיקה אמיליה בירוחם עד לדיון בנושא. השופט יעקב אזולאי קיבל את דרישת ההסתדרות המייצגת את העובדים, והורה לבעלי המפעל, חברת אמיליה פיתוח, שלא לקיים שימועים לפני פיטורין לעובדים עד לקיום דיון בעניינם. עוד הורה השופט לחברה שלא להוציא סחורה מן המפעל, ולא למנוע מהעובדים כניסה למפעל.

ההחלטה ניתנה בצו ארעי במעמד צד אחד, בעקבות עתירת ההסתדרות, לאחר שהנהלת המפעל  ביום לחמישי לעובדים על כוונתה לסגור אותו ולפטרם. לטענת ההסתדרות, ישנו במפעל הסכם קיבוצי מאז אפריל 2008 המחייב הסכמת ארגון העובדים במקרה של פיטורים והליכי צמצום. יצוין שנובמבר 2011 חצי שנה לאחר שבעלי אמיליה (לשעבר קרליין) דווחו על סגירת המפעל בירוחם שהעסיק 250 עובדים, נחתם הסכם עם ועד העובדים לפיו המפעל ייפתח שעריו אם כי במתכונת מצומצמת ויעסיק כ-100 עובדים. עתה, ההנהלה רוצה לסגור אותו כליל ולפטר את אחרוני עובדיו.

להסתדרות הגיעו שמועות על הכוונה לסגור את המפעל, ורק לאחר שנציג ההסתדרות במרחב פנה לגורם בהנהלה ובירר את הנושא – אישר האחרון את הכוונה לסגור את המפעל. זאת, למרות שלפני מספר ימים שוחח יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו, עם אותו גורם בהנהלה וזה לא אמר דבר וחצי דבר על הכוונה לסגור את המפעל.

חברת האם, אמיליה פיתוח, דיווחה לבורסה על סגירת פעילותה ב-17 ביולי 2022. בהודעה לעיתונות מטעם אמיליה קוסמטיקס, נכתב כי: "המפעל בשיתוף עם ההסתדרות יפעיל מוקד תעסוקה שיסייע לעובדים למצוא תעסוקה חלופית". אך כי אין מההסתדרות נמסר "שאין כל סיכום כזה".

המפעל הוותיק בירוחם המעסיק כ-80 עובדים מייצר מוצרי טיפוח וטואלטיקה, ונמצא בבעלות חברת אמיליה פיתוח שבשליטת איש העסקים עודד פלר. בשנת 2017 הוא עמד בפני סכנת סגירה, ולבסוף נחתם הסכם בין ההסתדרות להנהלה שאפשר את המשך קיומו. עובדי המפעל עברו להסתדרות הלאומית ולפני כשנה חזרו להסתדרות הכללית. בפברואר האחרון נחתם במפעל הסכם קיבוצי חדש שכלל תוספות שכר והגדלת תקציב הרווחה, למשך שנתיים. יצוין שתאגיד אמיליה רווחי עד מאוד. על פי דיווח לבורסה שפורסם אשתקד, מהתוצאות בשנת 2020 עולה כי ההכנסות צמחו לכ-1.82 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.79 מיליארד שקל בשנת 2019. הצמיחה בהכנסות מיוחסת בעיקר לצמיחה בהכנסות פעילות אמיליה קוסמטיקס.