שתי הצעות חוק של חד"ש-תע"ל עברו בטרומית: מעצר לעבירות נשק והקלות לחשבנות מוגבלים

מליאת הכנסת אישרה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיה עבירות נשק אשר נקבע להן עונש מאסר של שבע שנים או יותר, יוגדרו כעבירות אשר מקימות חזקת מסוכנות לעניין מעצר עד תום ההליכים. בהצעת החוק של יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, ח"כ אחמד טיבי, תמכו 37 חברי כנסת ללא מתנגדים, והיא תועבר לוועדת חוקה. חברי הכנסת מרוב הסיעות תמכו בהצעת החוק. חברי הכנסת של הציונות הדתית, למעט ח"כ צבי פוגל, נעדרו מהמליאה.

מסיעת חד"ש-תע"ל נמסר "העברנו את החוק החשוב הזה שיש בו אמירה נגד המשך הפשיעה, הרציחות ובעיקר, הצפת החברה הערבית בנשק חם שהורג אותנו יום יום. ב-150 ימים מתחילת השנה, 85 קורבנות בחברה הערבית. 73 מהם נרצחו בנשק חם. 41 מהם מתחת לגיל 30. עשרות אלפי מקרי ירי בשנה ביישובים ערבים. לאחרונה, ניידות משטרה אפילו לא מגיעות כשיש יריות. 20 שנה אנחנו זועקים שצריך לעצור את הברחת הנשק מבסיסי הצבא ליישובים הערבים, וכלום. עסקים כרגיל, הנשק הקטלני זורם והורג אותנו, לפעמים יום כן יום לא. המלחמה במאבק בנשק החם היא משימה באחריות הממשלה כולה". הצעת החוק עברה בטרומית בעת שבקרבת הכנסת מאות ביקור באוהל המחאה שהוקם מול משרד הראש הממשלה על ידי ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי במחאה על אוזלת ידה של הממשלה בטיפול בפשע הגואה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת הצעת החוק היא להילחם בתופעה של החזקת נשק שלא כדין, אשר מסכנת וגובה מחיר כבד של חיי אדם. תופעת החזקת נשק שלא כדין קיימת בכל המגזרים אולם בפועל, היא נרחבת במיוחד בחברה הערבית. ההערכות מדברות על כך כי היקף השימוש הבלתי חוקי בנשק בקרב החברה הערבית נאמד במאות אלפי כלי נשק. בשנת 2020 נתפסו על ידי המשטרה למעלה מ-3,000 כלי נשק ואמל"ח בחברה הערבית, נעצרו 4750 חשודים בגין שימוש בלתי חוקי בנשק והוגשו למעלה מ-1,300 כתבי אישום בנושא".

כמון, "למעלה מ-90% מהנשאלים בסקר של יוזמות אברהם בנוגע למדד הביטחון האישי והקהילתי בחברה הערבית סבורים כי העונשים הקלים בעבירות שימוש בנשק הם הגורם המרכזי לשימוש בו. הגדרת עבירות נשק שנקבע להן עונש של שבע שנים או יותר כעילה נפרדת למעצר עד תום ההליכים, כמוצע בהצעת החוק, תסייע למיגור התופעה. הדבר ישקף את עמדת המחוקק ביחס לחומרת העבירה ומידת מסוכנותה לציבור".

אתמול גם אישה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת חוק שיקים ללא כיסוי של יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה. 20 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים והיא תועבר לוועדת חוקה. מוצע להגדיל את מספר השיקים המסורבים הדרושים כדי להכריז על לקוח כלקוח מוגבל ולקבוע שניתן לבקש מבית המשפט שיבטל הבאת שיקים במניין השיקים שסורבו אם מתקיימות נסיבות מיוחדות לסירוב.

"הבן אדם מוגבל בבנק, אין לו כרטיס אשראי, לא יכול לקבל הלוואה ולא יכול להשתמש בצ'קים – אתה מבין כמה שזו פגיעה קשה בעידן הדיגיטלי החדש?" הסביר ח"כ עודה במליאת הכנסת  והוסיף "כיום, מי שחוזרים לו עשרה צ'יקים חשבונו בבנק מוגבל ו-268 אלך אזרחים סובלים מכך.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק שיקים ללא כיסוי קובע כי חשבון בנק יוגבל אם בתקופה של שנה חזרו עשרה שיקים או יותר, כיוון שלא היה להם כיסוי. להגבלת חשבון בנק נפקניות רבות והשלכות חריפות. הגבלת החשבון משבשת את חייו של בעליו ופוגעת במוניטין שלו. בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, נוצר מצב חירום שצמצם מאד את הפעילות במשק והשפיע על מצבם הכלכלי של רבים. בהמשך לכך, חלה עלייה משמעותית במספר השיקים שחזרו, ובמספר החשבונות שהוגבלו ולקוחות רבים וביניהם עצמאים בעלי משפחות ועסקים קטנים מצאו את חשבונותיהם מוגבלים, באופן שהקשה על המשך התנהלותם."

עוד נאמר בהצעת החוק "במהלך המשבר הוחלו הקלות מסוימות בתנאים להגבלת חשבון אך תוקפן של ההוראות המקלות חלף. נוכח עומק המשבר שעודנו פוקד אותנו ונוכח הנפקויות הרבות שיש להגבלת חשבונות, מוצע לקבוע שינויים בתנאים להגבלת חשבון באופן שיקל על בעלי החשבונות".

 

עוד בנושא:

ועדת המעקב הקימה אוהל מחאה בקריית הממשלה בירושלים בדרישה למגר את הפשע