שר האוצר הניאו-ליברלי המיועד ליברמן מתכוון לשלול את דמי האבטלה מרוב המובטלים

שר האוצר הניאו-ליברלי המיועד אביגדור ליברמן, מתכוון להקטין משמעותית את מספר מקבל דמי האבטלה. כך פורסם אמש (רביעי) בחדשות 12. לפי נתוני חודש אפריל מדובר בכ-68% מסך המובטלים שיפסיקו לקבל דמי אבטלה מקרוב.

שר האוצר הניאו-ליברלי המיועד אביגדור ליברמן (צילום מסך: ערוץ 12)

 

ליברמן מתכנן להפסיק את תשלום דמי האבטלה לגילאי 45 ומטה. זאת בהמשך לתכנית שר האוצר ישראל כ"ץ בממשלת הליכוד היוצאת לפיה דמי האבטלה יופסקו רק מגיל 28 ומטה ללא ילדים. על פי הדיווח ליברמן התקשר להודיע על תכניתו לבכירי האוצר. פרטים נוספים על התכנית לא פורסמו. גורמים במשרד האוצר מספרים שבפגישות שערכו עם ליברמן, הוא אמר שיש "בשוק 130 אלף משרות פנויות ועל כן צריך לתמרץ אזרחים לצאת לעבוד".

על פי נתונים שפרסם השבוע מנהל המחקר במוסד לביטוח לאומי שליש מחצי מיליון המובטלים מקבלים דמי אבטלה יותר משנה. מספר המובטלים באפריל היה כ-506 אלף, ובהם כ-172 אלף שקיבלו דמי אבטלה בין 12 ל-14 חודשים. קיים חשש שמובטלים אלה יתקשו יותר מאחרים למצוא מקומות עבודה. יותר ממאה אלף מהם הועסקו במקומות עבודה שנסגרו כליל, כפי שעולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו בשבוע שעבר.

פילוח של המובטלים לפי ענף התעסוקה האחרון בו עבדו לפני האבטלה מעלה כי רובם הועסקו בענף שירותי אירוח ואוכל (53%), ורבים אחרים עבדו בענף אמנות, בידור ופנאי (31%). מחוז מרכז הוא האזור בו נמצא המספר הגדול ביותר של מקבלי דמי האבטלה הממושכים – כ-90 אלף זכאים.  מחוז הצפון ומחוז תל אביב היו בעלי השיעור הגבוה ביותר של מקבלי דמי אבטלה לתקופה ממושכת – 8.3% (71 אלף) מהזכאים בצפון ו-8.1% (66 אלף) מהזכאים בתל אביב.

כ-56% ממקבלי האבטלה בחודש האחרון הם נשואים ו-32% מהם רווקים. ממוצע התשלום לרווקים הוא 158 שקל ליום. לנשואים שולמו בממוצע 191 שקל ליום. נשים קיבלו בממוצע תשלום דמי אבטלה יומי של 166 שקל בלבד, וזאת בעוד שממוצע התשלום לגברים עמד על 194 שקל. הסכומים נגזרו מתוך המשכורת שהשתכרו המובטלים טרם האבטלה.