שני הסכמים קיבוציים חדשים בדרום: עיריית דימונה ויוניליוור בערד

הסתדרות ועיריית דימונה חתמו ביום חמישי האחרון על הסכם קיבוצי היסטורי ומיוחד המשווה את תנאי ההעסקה של מאות עובדי הקרן לפיתוח דימונה (שהוקמה על מנת לעקוף את ההסכמים הקיבוציים הנהוגים בשלטון המקומי) לאלה של עובדי העירייה, ומחיל עליהם את תנאי הסכם המסגרת של עובדי המגזר הציבורי. לדברי ההסתדרות "משמעות המהלך בפועל היא שיפור דרמטי ומיידי בתנאי השתכרותם של העובדים, כמו גם בזכויותיהם הסוציאליות והארגוניות".

2018-02-26_202058

כרזה שתלו העובדים ליד מפעל תלמה בערב במהלך השביתה שנמשכה 25 יום בינואר 2011 (צילום ארכיון: זו הדרך)

הקרן לפיתוח דימונה הינה חברה עירונית הפועלת מטעם העירייה בתחומי ליבה בעיר: פנאי וספורט, תרבות, חינוך (גנים וצהרונים), רווחה, בריאות ועוד. בקרן מועסקים כ-550 עובדים. כתוצאה מההסכם שנחתם, אשר תוקפו למשך שלוש שנים, מאות עובדי הקרן אשר הועסקו עד היום בתנאי העסקה שונים מאלה של עובדי העירייה, יועסקו מעתה תחת רוב התנאים הארגוניים והכלכליים המקובלים ברשויות המקומיות (על פי חוקת העבודה). הוותק שצברו בקרן יישמר להם לצורך זכויות שונות כמו חישובי שכר ופיצויים. לצד זאת, על העובדים יחול הסכם המסגרת במגזר הציבורי כפי שנחתם אשתקד בין ההסתדרות ניסנקורן והאוצר .

בנוסף לכך, כחלק מההסכם ייקלטו בפועל למעלה מ-30 סייעות גנים להעסקה ישירה כעובדות עירייה, וסייעות חדשות נוספות אשר ייקלטו בעתיד יועסקו גם הן באופן דומה. ההסכם מסדיר גם את העברתם של עובדים מתחומים נוספים להעסקה ישירה, כגון עובדי מועדוניות ועובדים סוציאליים.

כמו כן ההסתדרות והנהלת יוניליוור חתמו על הסכם קיבוצי חדש, המשפר את תנאי העסקתם של כ-170 עובדים במפעל יוניליוור בערד, שאחראי בין היתר לייצור דגני הבוקר תחת המותג תלמה.

ההסכם החדש, אשר תוקפו לשלוש שנים, יחול באופן רטרואקטיבי החל מה1 בינואר אשתקד וכולל בין היתר: תוספות שכר, תוספת ותק מיוחדת, שיפור תנאי הרווחה והסדרת הזכאות לנופש שנתי בהשתתפות כספית מצד המעסיק, השתתפות של החברה במימון ביטוח בריאות לעובדים, מעבר עובדים מדור ב' לדור א' והטבות נלוות נוספות.

במסגרת ההבנות המעוגנות בהסכם, העובדים יהיו זכאים לתוספות שכר שנתיות בשיעור 2.3% מדי שנה במהלך תקופת ההסכם, וזאת בנוסף לתוספת הוותק בגובה 1% המשולמת לכל עובד על פי הוותק שלו. עובדים בעלי ותק הגבוה מ-30 שנה בחברה, יהיו זכאים מעתה לתוספת ותק מיוחדת, שתחושב באופן דיפרנציאלי לפי 0.7%  משכר היסוד של העובדים הוותיקים.

בשורה נוספת בהסכם הנוכחי, היא הסדרת הזכאות של העובדים לנופש על חשבון החברה, בהשתתפות כספית של המעסיק בסך 3,041 שקל מדי שנה לעובד. יודגש כי מימוש ההטבה יתאפשר לטובת נופש בארץ ובחו"ל. כמו כן, יוניליוור התחייבה להכפיל את השתתפות המעסיק במימון ביטוחי בריאות לעובדים, תוך העלאת השתתפות החברה לסך של 50 שקל לחודש לעובד, במקום 25 שקל כפי שזה היה נהוג עד כה. במסגרת ההסכם, החברה הקימה גם קרן סיוע לעובדים, תוך התחייבות להקצות 50 אלף שקל, למען סיוע לעובדים הנזקקים לסיוע מיוחד עקב אסון שאירע במשפחתם.

יוניליוור הוא תאגיד רבלאומי, הרשום בבריטניה ובהולנד גם יחד הוא היא שלישית בגודלה בעולם בענף המזון. החברה מעסיקה כ-180,000 עובדים ביותר מ-190 מדינות ברחבי העולם, ומייצרת ומפיצה למעלה מ-400 מותגים.