שנה לאסון הנמל: רבבות הפגינו בביירות ודרשו למצות את הדין עם האחראים

רבבות הפגינו בביירות אתמול (רביעי) ודרשו למצות את הדין עם האחראים לאסון שנרשם בנמל העיר אשתקד ושגבה את חייהם 217 אזרחים ויותר מ-6,000 הפצועים. המחאות החלו בשעות הבוקר בשכונות השונות של הבירה הלבנונית, אך הגדולה מכולן נערכה בשעה 18:04 – השעה המדוייקת שבה הפיצוץ התרחש לפני שנה – כאשר המפגינים קיימו לדקת דומיה לזכר ההרוגים באסון.

בחלק ממוקדי המחאה נרשמו עימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון, שלפי הדיווחים ניסו לפזר את ההפגנות באמצעות גז מדמיע וכדורי גומי. כמו כן, קבוצה של פעילים קומוניסטים שעשו את דרכם לנמל הותקפו בסמוך לשעה 17:00 ליד סניף של המיליציה הימנית הכוחות הלבנונים ובעימות נפצעו 16 בני אדם, שישה מהם אושפזו בבית החולים.

אלפים עושים את דרכם, אמש, מהעצרת שנערכה בנמל ביירות לעבר מרכז העיר (צילום: רולנד דיאב)

 

בהפגנות השתתפו בין היתר בני משפחותיהם של ההרוגים הזועמים על כך שחקירת האירוע טרם קבעה מי אחראי לפיצוץ. לדבריהם, הנהגת המדינה לא לקחה אחריות על האירוע שהוביל להרס של עשרות אלפי בתים, ולא עזרה לפצועים ולאלו שאיבדו את בתיהם ורכושם. בהפגנות נרשמו קריאות לחקירה בינלאומית, לצד הקריאות לקידום החקירה שהובטחה בעקבות האירוע.

מאוחר יותר, רבים ממשתתפי העצרת בנמל עשו את דרכם למרכז הבירה. בשעה 19:15 מאות צעירים רגמו באבנים את משרד הכלכלה. כמו כן, דווח כי באותה שעה מפגינים יידו אבנים לעבר בניין הפרלמנט במרכז ביירות ואף ניסו לפרוץ לתוכו – אך נבלמו על ידי כוחות הביטחון. לפי הצלב האדום, 6 פצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבתי חולים ו-50 נוספים קיבלו טיפול בשטח.

בחלוף 12 חודשים מהאסון, אף גורם בכיר עוד לא עמד לדין על המחדלים הרבים שקדמו לו. החקירה תקועה אחרי שנדחו הבקשות לחקור פוליטיקאים בכירים ופקידים לשעבר, בזמן שלבנון סובלת ממשבר קפיטליסטי ההולך ומחריף – המשתק את המדינה. המשבר החמיר במהלך השנה האחרונה, אחרי שהאליטה השלטונית-עדתית לא הצליחה להרכיב ממשלה חדשה שתטפל בבעיות הרבות, אפילו כששיעורי העוני זינקו והתרופות והדלק אזלו. הפוליטיקאים המייצגים את בעלי ההון, המפולגים לפי עדותיהם, מנהלים מאבקי כוח על תפקידים בממשלה החדשה שאמורה להחליף את ממשלתו של חסן דיאב, שהתפטר לאחר הפיצוץ אך נותר בתפקיד בתור ראש ממשלת מעבר.