שנה לאחר ההפיכה הימנית: ניצחון מוחץ למועמד הסוציאליסטי בבחירות בבוליביה

שנה לאחר ההפיכה הימינית הפרואמריקאית: ניצחון מוחץ למועמד הסוציאליסטי, הכלכלן המרקסיסטי לואי ארסה, נרשם בבחירות שנערכו אתמול בבוליביה. מיליוני אזרחי בוליביה יצאו אתמול (ראשון) לקלפיות כדי להצביע בבחירות לנשיאות, שלהן יהיו השפעה גדולה על עתידה הדמוקרטי של המדינה.

על פי תוצאות לא רשמיות, התנועה למען הסוציאליזם של הנשיא המודח אבו מוראלס, עומדת לשוב לשלטון, במדינה בה הממשלה הימינית כשלה בהתמודדות מול מגיפת הקורונה ולאחר משבר פוליטי שהחל עם ההפיכה בשנה שעברה. לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) "זו שמחה גדולה על ניצחונו המסתמן של לואיס ארסה, מועמד מפלגת השמאל בבוליביה. זה ניצחון העם על ההפיכה הצבאיתאמריקאית שניסתה לכונן משטר דיקטטורי כדי לשדוד את משאבי המדינה".

התוצאות הלא רשמיות של הבחירות: מועמד השמאל גרף יותר מ-52% מקולות הבוחרים (צילום מסך: הטלוויזיה הבוליאנית)

על פי התוצאות הלא רשמית, ארסה גרף יותר מ-52% מקולות הבוחרים. מעומד ממשלת הימין, הנשיא לשעבר קרלוס מסה ("מועמד העשירים", עפ"י העיתונות המקומית) זכה רק לכ-31%. כדי לנצח בסיבוב הראשון, על המועמד להשיג יותר מ-50% או 40% עם יתרון של לפחות 10% על המועמד שבמקום השני. יצוין שממשלת ההפיכה אסרה על הנשיא לשעבר מוראלס להציג את מועמדותו.

בנובמבר אשתקד תפסה את השלטון סנאטורית מהימין הקיצוני, ג'נין אנייז, והכריזה עצמה נשיאת בוליביה הזמנית. הצעד בוצע בעקבות התפטרותו של הנשיא מוראלס, אשר נאלץ לצאת לגלות בעקבות הפיכה צבאית והגולה כיום בארגנטינה. בחודשים האחרונים בשל מחדל שלטון הימין בטיפול בקורונה, חוסר שביעות הרצון הגובר מהנשיאה "הזמנית" ושורת צעדי מחאה של השמאל, כולל שביתה כללית וחסימת כבישים בדרישה "בחירות כעת" – המצב הפוליטי במדינה הלטינואמריקאית הפך "סיר לחץ העומד בפני פיצוץ", בעיתוני בוליביה.

הבחירות נדחו פעמיים בשל מגיפת הקורונה. ביחס לגודל האוכלוסייה, בוליביה הענייה וחסרת המוצא לים היא אחת המדינות שנפגעו בצורה קשה במיוחד. כמעט 8,400 איש מתוך 11.6 מיליון אזרחים מתו מקורונה. הבחירות נערכו אתמול תחת ריחוק חברתי בין הבוחרים עם מסיכות. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא אמש לאזרחי המדינה לכבד את ההליך הפוליטי, במיוחד את התוצאה הסופית.

עוד על הבחירות בבוליביה, בגיליון "זו הדרך" 33 (עמ' 8):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/08/G33_2020.pdf