שלטון עממי ולא הפיכה צבאית: הקומוניסטים בסודן דורשים שלום וממשלה אזרחית 

"אנשי כוחות הביטחון מכל הפלגים חייבים להפסיק את האש, לנטוש את ניהול ענייני המדינה ולשוב לבסיסיהם" – זה המסר שפרסמה הנהגת המפלגה הקומוניסטית הסודנית, אשר התכנסה במחתרת לאחר פרוץ הקרבות העקובים מדם בין שני הפלגים היריבים של כוחות הביטחון. עוד קראו ראשי הקומוניסטים לכל הכוחות הפוליטיים ולוועדים העממיים הפועלים ברחבי המדינה האפריקאית "להתאחד כדי להשיב את השקט והביטחון כצעד ראשון לקראת הקמת ממשלה אזרחית שיעדיה חירות, שלום וצדק חברתי".

העימותים בין צבא סודן, בהנהגת ראש "המועצה הזמנית" השולטת במדינה מאז ההפיכה הצבאית באוקטובר 2021, עבד אל-פתח אל-בורהאן, לבין המיליצייה "כוח ההתערבות המהירה" אותה מוביל סגנו של אל-בורהאן במועצה, הגנרל מוחמד חמדאן דגלו המכונה "חמדטי", פרצו עקב מחלוקת בנוגע לאופן שבו ישולבו בצבא אנשי המיליציה המונה כ-100 אלף לוחמים.

המפלגה הקומוניסטית פרסמה את הצהרתה על רקע הסלמה במאבקי הכוח בין הצדדים על השלטון במדינה. במועד פרסום גיליון זה נכנסה הלחימה ליומה העשירי, ועד כה נהרגו בה מאות בני אדם ונפצעו אלפים. הפסקת אש הומניטרית ששני הצדדים התחייבו לקיים – קרסה.

בסודן חוששים מהסלמה נוספת במלחמת האזרחים, ובאו"ם מזהירים מאסון הומניטרי במדינה הענייה. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לחיילים וללוחמי המיליציה לנצור את האש, כדי לאפשר לאזרחים הלכודים במוקדי הלחימה לברוח ולקבל טיפול רפואי, מזון וסיוע חיוני אחר. יצוין שחלק ניכר מהקרבות מתנהל ברחובות הבירה חרטום, ורבים מהתושבים מסתתרים בבתים ללא חשמל, אוכל ומים. נוסף לבירה חרטום, ניטשים הקרבות גם בדרפור – שם התחולל בעבר רצח עם.

משרתים את מצרים ואת אתיופיה

"עיקר המאבק בין הפלגים הוא על השליטה במשאבי המדינה", כך מסר דובר המפלגה הקומוניסטית הסודנית, פתחי אל-פאדל לפייר ברבנסי, כתב העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה". הוא ציין, כי "האזרחים, בייחוד בערים, הם אלה שמשלמים את המחיר של היריבות הרצחנית בין הפלגים". "מצד אחד ישנם הגנרלים של הצבא האוחזים בשלטון ובתאגידים המסחריים והתעשייתיים הגדולים, ומצד שני – מיליציית ההתערבות המהירה השולטת במשאבי הטבע – בייחוד במכרות הזהב. מיליציה זו שותפה למיליציה פרטית אחרת, 'כוח וגנר' הרוסי. זאת, בעת שלגנרלים המקומיים שותפים מעבר לגבול – הגנרלים המצריים שבשלטון", הוסיף.

אל-פאדל תיאר את האירועים: "אחת התקיפות הראשונות של כוחות ההתערבות הייתה בשדה התעופה בו שהו אנשי חיל אוויר המצרי, וזה לא מקרי. מטוסים מצריים אמורים היו לבצע עם חיל האוויר הסודני תרגיל משותף המדמה תקיפה של הסכר הענק שבונה אתיופיה במקורות הנילוס. תקיפת המיליציה נגד הכוחות המצריים משרתת את אתיופיה. החונטה השלטת בקהיר איימה לא פעם להפציץ את עבודות הקמת הסכר כדי למנוע את השלמתו. לבד מהשותפות עם 'כוח וגנר' הרוסי, לחמדטי פרויקטים משותפים עם ממשלת אתיופיה".

"לצערנו, מטרת המלחמה הניטשת בין הצדדים היא השתלטות על משאבי המדינה, כאשר מנהיגי הפלגים משרתים את האינטרסים של מדינות זרות במקום את האינטרסים של העם הסודני", סיכם אל-פאדל.

לארגן ולהיאבק

בתשובה לשאלת הכתב: "כיצד ניתן לפעול, ככוח אזרחי מתקדם, במסגרת מערכה מזוינת ועוינת?", השיב אל-פאדל: "אנו דבקים במטרות של ההתקוממות, של המהפכה העממית שפרצה ב-2018 ושמה קץ למשטר הרודני של עומר אל-בשיר. אך הדרישה המיידית שלנו היא הפסקת אש ללא דיחוי והוצאת כל הלוחמים, אנשי צבא או מיליציה מהערים, מהכפרים ומכל יישוב. צריך לפרק מייד את כל המיליציות – כולל זו של ההתערבות המהירה האחראית להפרות זכויות אדם ולמעשי טבח, ולהוציא את הנשק מידיהן. כוחות הצבא חייבים לשוב לבסיסיהם. יש לערוך רפורמה מקיפה בכוחות הביטחון על מנת להקים מחדש את הצבא –  כגוף מאוחד ומקצועי, שישרת את העם ואת המדינה".

"נוסיף לארגן את העם ולהיאבק עד להשגת היעד: שלטון עממי ודמוקרטי לאורכה ולרוחבה של סודן. זה המחסום היחיד הקיים בפני ההפיכה הצבאית ושפיכות הדמים בהווה ומול כל ניסיון להפיכה צבאית בעתיד", הדגיש דובר המפלגה הקומוניסטית הסודנית.

אפרים דוידי

עוד בנושא:

מאה הרוגים מירי כוחות הביטחון מאז תחילת המחאות נגד החונטה הצבאית בסודאן