שיעור ראשון במבוא לחופש הביטוי: חרף האיומים תאמר נפאר הופיע באונ' תל-אביב

הניסיון החמור לסתימת פיות באוניברסיטת תל-אביב נכשל אמש (שלישי), כאשר אנשי הארגון הפשיסטי "אם תרצו" ניסו לגרום לביטול אירוע ביוזמת תא חד"ש באוניברסיטה ובהשתתפות הראפר תאמר נפאר.

מאות פעילי חד"ש, מק"י ובנק"י הגיעו לאירוע בסולידריות עם הסטודנטים, והתייצבו לצדם מול הניסיון לנרמל את הגזענות בהשכלה הגבוהה ובמרחב הציבורי. לאירוע הגיעו גם מרצים החברים בארגון "אקדמיה לשוויון" ופעילי ההתארגנות "מסתכלים לכיבוש בעיניים", כמו גם מרצים וסטודנטים שחופש הביטוי יקר להם. בין המשתתפים: חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן, עופר כסיף ויוסף עטאונה ומזכ"ל מק"י, עאדל עאמר.

הראפר תאמר נפאר בתום הופעתו, אמש, באולם בר שירה באוניברסיטת תל-אביב (צילום: זו הדרך)

האירועים באוניברסיטת תל-אביב התרחשו על רקע הקמת ממשלת הכהניזם בראשות בנימין נתניהו ובצל האלימות הפשיסטית המשתוללת בישראל ובשטחים הכבושים. בשבוע בסוף השבוע האחרון חייל גבעתי היכה בברוטליות פעיל שלום. "חטאו" היחיד – השתתף בסיור בעיר הפלסטינית הכבושה חברון.  חייל שהיה במקום תועד מסביר כי בקרוב מאוד "בן גביר יעשה פה סדר".

לפני שבועיים ניסה קומץ בריוני ימין לפוצץ אירוע תרבות ערבי-פלסטיני שנערך במוזיאון היפני בחיפה במסגרת הפסטיבל "סיפור חיפאי". תריסר פשיסטים תומכי מפלגת הציונות הדתית, וביניהם ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית), התייצבו בפתח המוזיאון והתפרצו לאולם עם תחילת האירוע. אלא שאולם המוזיאון היה מלא, הבריונים גורשו ממנו בבושת פנים והאירוע התקיים כמתוכנן.

על המקהלה הפשיסטית מנצחים נתניהו, בן גביר וסמוטריץ'. ממשלת הימין ה"מלא-מלא" טרם הוקמה, והנה נציגיה כבר מנסים להפוך את הלכתם הנפשעת למעשה. האירועים בתל אביב, בחברון ובחיפה הם אך קדימון לעתיד לבוא. ישנם הסבורים כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ישכיל "למתן" את התנהגותם הנפשעת של בני טיפוחיו, אך כצפוי, במקום לכבות את האש – הוא מלבה אותה. רק לאחרונה הציעו משרתיו הנאמנים בליכוד לסגור את תאגיד השידור הציבורי "כאן". זאת, לשמחתם של בעלי ההון המחזיקים בבעלות הערוצים המסחריים המדקלמים את מסרי הימין.

אגודת העיתונאים ירושלים, שרוב חבריה מועסקים בתאגיד הציבורי הגיבה לדברים: "כבר עברנו תהליך של שבירת השידור הציבורי, של סתימת פיות ושל השלכת עובדים. היינו עדים מקרוב מאד לצלקות, לעומק השבר הציבורי והאנושי שנגרם, ואחר כך לבנייה מחדש. השידור הציבורי הוא מוסד ראוי וחיוני לכל חברה דמוקרטית".

המסקנה המתבקשת היא שהימין הכהניסטי העתיד לשלוט מפעיל שתי זרועות נגד החברה האזרחית: הוא פועל לדכא את חופש הביטוי בהשכלה הגבוהה ובמרחב הציבורי, ובמקביל פועל להשתקה ולסתימת פיות ממסדית. מידת ההתנגדות העממית והציבורית למהלכים תקבע את עומק הדיכוי ואת הממדים לפיהם תתפשט האידיאולוגיה הפשיסטית-תיאוקרטית לאורכה ולרוחבה של החברה.

עד עתה, הכוחות הדמוקרטיים ובמרכזם חד"ש ומק"י יכלו לפשיזם. כעת, מבשר האקלים הפוליטי בארץ על פרוץ מלחמת חפירות, המחייבת מאבק בכל החזיתות. המבחן הקרוב יהיה ביום שישי הקרוב בסיור סולידריות המוני לחברון, בהשתתפות עשרות תנועות שלום וזכויות אדם, אשר יעבור במקום בו היכה חייל גבעתי את פעיל השלום.

עוד על הסיור ביום שישי בחברון: https://www.facebook.com/events/671497701187613