שיא במספר המובטלים החדשים נרשם בארה"ב

 

שיא במספר המובטלים החדשים נרשם בארה"ב

מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה עלה בארה"ב לשיא חדש של 26 שנה, בעקבות התרחבות הפיטורים ההמוניים לכל תחומי הכלכלה, והעיד על העמקת המיתון בכלכלה הקפיטליסטית הגדולה בעולם. על כך מוסרת סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". משרד העבודה האמריקני דיווח אמש (יום ד') כי מספר הבקשות החדשות לדמי אבטלה זינק ל-586 אלף בשבוע שהסתיים ב-20 בדצמבר, לעומת 556 אלף בשבוע קודם. זו הרמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז נובמבר 1982.

 
מספר הבקשות הממוצע בארבעת השבועות האחרונים עלה ל-558 אלף, לעומת 544,250 בשבוע קודם. מספר העובדים האמריקאים שהמשיכו לבקש דמי אבטלה ירד קלות ל-4.37 מיליון איש, לעומת 4.39 מיליון איש בשבוע קודם. בתחילת החודש דיווח משרד העבודה כי המעסיקים קיצצו 533 אלף משרות בנובמבר, ושיעור האבטלה עלה ל-6.7%, הגבוה ביותר ב-15 שנה. בשבוע האחרון הודיעו עוד מספר חברות אמריקניות גדולות על פיטורים, בהן חברת התעשייה טקסטרון שתפטר 2,200 עובדים, ספקית שירותי הטכנולוגיה יוניסיס שתפטר 1,300 עובדים וחטיבת הבנקאות של סובריין שתפטר 1,000 עובדים.
 
חוקרי משרד העבודה אמר כי הפיטורים במגזר הרכב הם אחד הגורמים המרכזיים שעומדים מאחורי העלייה החדה בתביעות החדשות לדמי אבטלה. גורם נוסף שהשפיע על הנתונים היה מזג אוויר חורפי במיוחד בחלקים הצפוניים של ארה"ב. עוד הם סבורים שהמגמה הכללית בצריכה הפרטית, האחראית על כשני שליש מהפעילות הכלכלית בארה"ב, היא שלילית, בגלל המשבר הפיננסי שגרם למחנק אשראי והעמקת גל הפיטורים.