שופט בית הדין האזורי לעבודה עצר פיטוריהם של 4 אלף עובדי תכנית קרב

שופט בית הדין האזורי לעבודה, דורון יפת, נתן ביום חמישי האחרון סעד זמני ועצר את פיטוריהם של כ-4,000 עובדי תכנית קרב למעורבות בחינוך, עד לקיום הידברות דחופה בין הצדדים בשבוע הקרוב. זאת, בהמשך לעתירה שהגישה הסתדרות המעו"ף נגד החברה למתנ"סים, ומשרדי החינוך והאוצר.

עובדי תכנית קרב מפגינים מול בית המשפט (צילום: ועד עובדים)

הממשלה עצרה את התקציב להפעלת התכנית החינוכית המופרטת שפועלת למעלה מ-25 שנה ומספקת שיעורי העשרה, במהלך יום הלימודים, למאות אלפי תלמידים בבתי ספר ובגני ילדים בארץ, בעיקר בפריפריה. עובדי תכנית קרב כ-4,000 מורים, מדריכים ומדריכות, אנשי תפעול, פדגוגיה, הערכה ומנהלה צפויים היו לקבל מכתבי פיטורים.

השופט יפת ביקש מהגורמים הבכירים בהסתדרות, בחברה למתנ"סים ובמשרדי האוצר והחינוך, לקיים הידברות דחופה השבוע, כדי להגיע לפתרון הסוגייה. "יש לעצור זמנית את שליחת מכתבי הזימון לשימוע, לא כל שכן את מכתבי הפיטורים, על מנת לקיים היוועצות והידברות באופן אמיתי וכן, בין ההסתדרות לבין החברה למתנ"סים והמדינה, עת מדובר בשינוי כה דרמטי על מאות עובדים. הגורמים הבכירים ייפגשו לשתי פגישות הידברות והיוועצות בשבוע הקרוב" וידווחו לבית הדין עד ליום חמישי הקרוב. דיון במעמד הצדדים צפוי להתקיים ביום שני הבא.

השופט יפת הביע ביקורת על כך שלדיון שנערך לפני יומיים בבית המשפט, לא התייצבו גורמים בכירים ומוסמכים מטעם המדינה, "חרף העובדה שלדידה של המדינה מהות העניין שבפנינו היא תקציבית, היא לא מצאה לנכון להתייצב עם הגורם המוסמך מטעמה בעניין זה", כתב. לגבי פיטורים קולקטיביים של אלפי עובדי תכנית קרב, כתב השופט יפת: "מקום בו קיימים יחסים קיבוציים, יש חובה להיוועץ עם ארגון העובדים בטרם מתקבלת החלטה. לא מצאנו כי התקיימה הידברות והיוועצות בין ההסתדרות לבין החברה והמדינה, וטענת המדינה כי ההסתדרות לא ביקשה הידברות, אלא רק את המשך התכנית, מוטב שלא נטענה ויש בה משום היתממות". יו"ר ועד העובדים, אורלי לוי, מסרה: "זוהי החלטת חשובה ומשמעותית עבור עובדי ועובדות התכנית ועבור מאות אלפי ילדים וילדות בישראל. אנו מחזקים את ידו של בית המשפט ומודים לו על ההחלטה. מבחינתנו המשימה טרם הושלמה ונמשיך לפעול בכל דרך לשמירה על המשך פעילותה של התכנית".