שוטרים היכו את ח"כ עופר כסיף בשייח' ג'ראח ומח"ש מטייחת את החקירה

בדצמבר האחרון החליטה המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) לסגור את תיק החקירה נגד השוטרים החשודים בתקיפת ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת). התקיפה אירעה באפריל אשתקד בזמן הפגנה נגד הכיבוש שנערכה בשכונת שייח' ג'ראח בירושלים.

ח"כ כסיף מקבל טיפול רפואי באמבולנס מד"א לאחר תקיפת השוטרים בשייח' ג'ראח, 9 באפריל 2021 (צילום: זו הדרך)

סגירת התיק מרמזת לכאורה על אי ביצוע עבירה. אולם מתמלילי חקירות ועדויות במח"ש שפורסמו בשבוע שעבר בחדשות "כאן 11" מתגלה תמונה מטרידה ומדאיגה: חשד לשיבוש הליכי חקירה, הפעלת כוח לא מידתית ורישום דוחות כוזבים. עבירות אלה בוצעו בידי השוטרים שלקחו חלק בדיכוי האלים של ההפגנה בשכונה הפלסטינית ובהכאתו של חבר הכנסת. את העבירות ניתן לראות בבירור גם בסרטונים הרבים המתעדים את זירת האירוע.

 

 

לא שמענו, לא ראינו – לא ידענו

הפרקליטות קבעה כי לא ניתן להוכיח שהשוטר א.ש (החשוד המרכזי באירוע) היה מודע לכך שהיכה חבר כנסת. בנוסף, נקבע כי מידת הכוח שהפעיל השוטר כלפי כסיף הייתה בגדר הסביר. אולם, תמליל החקירה ובו עדותו של קצין המשטרה ס' שצפה במתרחש מורה על ההיפך. במהלך החקירה נשאל הקצין: "האם השימוש בכוח כלפי חבר הכנסת היה מידתי בעינך?". על כך השיב ס': "לא יודע כי לא ראיתי את ההתרחשות שהייתה לפני. אני חושב ששלושה על אחד זה כבר לא סביר". לאחר מכן, הוצג לס' סרטון שצולם דרך מצלמת הגוף שלו. לאחר צפייה בסרטון נשאל: "האם השימוש בכוח שאנחנו רואים בסרטון עומד בהגדרה של שימוש בכוח סביר?". תשובת ס': "חד משמעית לא… לפי מה שאני רואה בסרטון, השימוש בכוח היה יותר מדי".

השוטרת א.א שנכחה גם היא במקום, ציינה בדו"ח האירוע כי כסיף בעט תחילה בפניו של השוטר א.ש. אך כאשר היא נדרשת להסביר את המקרה לחוקרים – היא הולכת ומסתבכת. החוקרת: "ראית את עופר נותן בעיטה לעבר הפנים של השוטר?". א.א: "לא. אמרתי לך שראיתי את הרגל שלו עולה לכיוון פלג גוף עליון של השוטר". החוקרת: "אני אומרת לך שיש הבדל בין בעיטה לעבר הפנים כפי שכתבת בדו"ח לבין הנפת רגל לעבר פלג גוף עליון". השוטרת א.א: "מבחינתי זה אותו הדבר". החוקרת: "למה בדו"ח הפעולה כתבת שעופר נותן בעיטה ועכשיו את מתארת סיטואציה של הנפת רגל שייתכן שקרתה שלא במכוון? את מבינה את הבעייתיות של כתיבת דו"ח פעולה לא נכון?". א.א: "זה דו"ח פעולה נכון. יש לי בעיה שאני לא מסבירה את עצמי כמו שצריך ולהבא אני אדע שאני צריכה להסביר את עצמי במדויק".

 

יש מצב שהרגל שלי נגעה בו, אבל לא בעטתי

עוד מתברר כי שוטרת נוספת, י.מ, בעטה בחבר הכנסת כסיף בשעה שכבר היה שכוב על הקרקע. נראה שאת פרט זה "שכחה" לציין בדו"ח הפעולה שכתבה. י.מ: "אני שוב רוצה לציין שלא נגעתי באותו חשוד, לא דיברתי איתו ולא יצרתי איתו קשר עין". חוקרת: "אז למה את חושבת שאת נמצאת בחקירה במח"ש?". י.מ: "אני לא נגעתי בו ולא נתתי לו מכה כלשהי". חוקרת: "אני אומרת לך שאת לא רק נגעת בו אלא אפילו נתת לו בעיטה כשחבר הכנסת עופר כסיף שכב על הרצפה. מה יש לך לומר על כך?". י.מ: "יש מצב שהרגל שלי נגעה בו אבל לא נתתי לו בעיטה במובן של להרביץ לאותו חשוד".

סנגורו של ח"כ כסיף, עו"ד דניאל חקלאי, הבהיר: "באופן מדהים אחת השוטרות בכלל לא התייחסה למגע בינה לבין ח"כ כסיף בדו"ח הפעולה הכוזב. לאחר מכן התברר לחוקרי מח"ש שהיא בעטה בח"כ כסיף. כלומר רשמה דו"ח כוזב ואחר כך ניסתה להתחמק. אין ספק שהחקירה שלה מבישה. מכלול של כזבים".

 

מט"ע – מחלקה לטיוח עובדות

ח"כ כסיף הגיש ערר על ההחלטה לסגור את התיק הפלילי נגד השוטרים: "מי שראה את הסרטונים ומי שנכח יודע שהוכיתי ללא שום סיבה או הצדקה. למרות זאת מח"ש החליטה לסגור את התיק. העניין הוא גם עקרוני כי במקרה שלי מדובר בח"כ, אבל יש עשרות אזרחים שסבלו מאלימות ומח"ש סגרה את התיק. לכן הערר הזה חשוב מאוד", מסר.

בשיחה עם "זו הדרך" הדגיש ח"כ כסיף כי טרם נקבע מועד לדיון על הערר שהגיש באמצעות עו"ד חקלאי. לדברי כסיף, ממסקנות החקירה "ניתן ללמוד שמח"ש הפכה למחלקה לטיוח עובדות. היא עוסקת בסגירת תיקי אלימות שוטרים כלפי אזרחים בסיטונות. זאת, בעת שמשטרת ישראל הפכה אלימה עד מאוד. ארבע קבוצות באוכלוסייה סובלות במיוחד מנחת זרועה: פעילי שמאל הנאבקים בכיבוש, ערבים, יוצאי אתיופיה וחרדים".

"כל המשטרה אלימה, אבל משטרת מחוז ירושלים אלימה במיוחד. מפקדיה מתחלפים, אבל דפוס הפעולה האלים כלפי האזרחים לא משתנה – גם תחת השר לביטחון הפנים עמר בר-לב", הדגיש, והבטיח: "נמשיך להפגין בשייח' ג'ראח".

יוסי אבו