שוב ניסיון לסתימת פיות באוניברסיטת חיפה

 

בחודש פברואר קיימו כמה עשרות סטודנטים יהודים וערבים מאוניברסיטת חיפה, טקס זיכרון לזכר 13 הערבים-הפלסטינים אזרחי ישראל, שנרצחו באוקטובר 2000 על-ידי משטרת ישראל. הטקס התקיים במחאה על החלטת היועץ המשפט לממשלה, מני מזוז, לסגור את תיקי החקירה כנגד השוטרים. במהלך הטקס השקט, הקריאו הסטודנטים את שמות החללים, ניגנו שירים, הדליקו נרות לזכרם, והביעו את תקוותם לחברה דמוקרטית ושוויונית יותר.
 
בעקבות הטקס, החליטה הנהלת אוניברסיטת חיפה להעמיד עשרה סטודנטים לדין משמעתי: ליאנה פאהום, ירון דישון, אלעד ברדס, רנין ניקולא, נדב גורדון, אורי וולטמן, אוסאמה עאמר, אלי קוקולייב, רביע סע'יר ורמי הוד.
 
 
נוהל הפעילות הציבורית הקיים באוניברסיטת חיפה מטיל מגבלות שרירותיות ודרקוניות על חופש הביטוי של הסטודנטים. לדוגמא: כל חלוקה של כרוז מחייבת את אישורו המוקדם בידי הדיקן, הפגנות מותר לקיים רק במשך שעה אחת בשבוע ובמקום לא-מרכזי, ומגבלות רבות נוספות. בנוסף, הנהלת האוניברסיטה, ובראשה הרקטור, פרופ' יוסי בן-ארצי, יוצאת מגדרה על מנת ליצור אווירת הפחדה והשתקה בקרב סטודנטים פעילים, אשר מוצאים עצמם לעיתים קרובות מאוימים על-ידי וועדות משמעת.
 
בחודש יולי, קיימו כמה עשרות סטודנטים, יהודים וערבים, מיצג מחאתי בעקבות התבטאות גזענית של דובר אגודת הסטודנטים, סער זיו. הסטודנטים אחזו ידיים ויצרו שרשרת אנושית ברחבת הדשא המרכזית, כאשר פיותיהם סתומים בנייר דבק, והם נושאים שלטים עליהם נכתב, בעברית ובערבית: "לידיעת אגודת הסטודנטים – עדיף לשתוק מאשר לדבר גזענות".
 
האוניברסיטה העמידה שמונה מבין הסטודנטים לדין משמעתי בגין "התנהגות פרועה", ולאחר הליך משמעתי, הם הוענשו, נקנסו ב-300 ש"ח וקיבלו אזהרה. בעקבות מקרה זה ורבים אחרים, דנה וועדת החינוך של הכנסת, בחודש ינואר, בנושא הפגיעה בחופש הביטוי באוניברסיטת חיפה. יו"ר הוועדה, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, קבע כי "המעשים שתוארו – בלתי נסבלים. הכול מנוגד לערכי הדמוקרטיה, חופש הדיבור וחוק זכויות הסטודנט".
 
ביום שני הקרוב, 19 במאי, בשעה 8:30, הנהלת אוניברסיטה חיפה יוצאת לסיבוב נוסף במסע ההשתקה. באותו יום תתכנס וועדת המשמעת לישיבתה הראשונה, בקומה ה-29 של מגדל אשכול. הפעילים למען חופש הביטוי בקמפוס החיפאי יקיימו באותו יום ובאותה שעה משמרת תמיכה בזכות ההתארגנות והמחאה של הסטודנטים.
 
כמו כן הם מבקשים לשגר הודעות מחאה ותמיכה אל האחראים למדיניות ההשתקה וההפחדה באוניברסיטת חיפה, כדי "להסביר להם כי תפקידם של המוסדות להשכלה גבוהה הוא גם לחנך אזרחים מודעים, פעילים ואחראיים, ולא להעניש את אותם הסטודנטים המגלים מעורבות":
 
רקטור האוניברסיטה, פרופ' יוסי בן-ארצי
טלפון: 04-8240405
פקס: 04-8342101
דוא"ל: yossib@univ.haifa.ac.il
 
          דיקן הסטודנטים, פרופ' יואב לביא
טלפון: 04-8240334/5
פקס: 04-8340319
  
נשיא האוניברסיטה, פרופ' אהרון בן-זאב
טלפון: 04-8240101
פקס: 04-8240281
דוא"ל: abenzeev@univ.haifa.ac.il
 
יו"ר חבר הנאמנים, עו"ד לאון צ'רניי (ניו-יורק)
טלפון: 212-819-0994
פקס: 212-921-2785
          דוא"ל: charney@lhcharney.com
 
יו"ר הוועד המנהל, ד"ר יוסי בכר
טלפון: 04-8249560
פקס: 04-8342104
 
פרטים נוספים על המאבק למען חופש ביטוי באוניברסיטת חיפה:
 
קבוצה בפייסבוק של "חופש ביטוי באוניברסיטת חיפה":
 
סיכומי הדיון בוועדת החינוך של הכנסת: