שוב טבח מפגינים בסודאן: משבר במו"מ בין החונטה הצבאית לאופוזיציה

שוב טבח מפגינים בסודאן. ביום שני האחרון חיילים ירו על תלמידי תיכון שהפגינו למען הדמוקרטיה בצפון המדינה והרגו חמישה מהם. על כך מסר העיתון "אל אתיחאד". יצוין שהמועצה הצבאית של סודאן גינתה את הרג חמשת תלמידי התיכון בעצרת. המפגינים בעיר אלאבייד האשימו את כוחות התגובה המהירה, הנשלטים על ידי הגנרל מוחמד דקאלו מספר 2 בהנהגה הצבאית בירי בעת המחאה על המחסור בלחם ובדלק. הם הודיעו כי השיחות שאמורות היו להתקיים היום נדחו.

הפגנה של תלמידי תיכון, השבוע, בצפון סודאן (צילום: רדיו דבאנגה)

"זהו פשע בלתימתקבל, יש צורך בדין וחשבון מידית", אמר לכתבים ראש החונטה, גנרל עבד אלפתאח אלבוהראן. אתמול אמורות להתחדש השיחות עם האופוזיציה על העברת השלטון לאזרחים, בהמשך להסכם שנחתם בתחילת החודש. האו"ם קרא לרשויות לחקור את הטבח ואמר כי "אף ילד לא צריך להיקבר במדי בתי ספר". בעקבות העימותים, הכריזו הרשויות על עוצר בארבע ערים במדינת צפון קורדופאן. יצוין שכל בתי הספר במדינת המחוז השביתו את הלימודים. עדיין לא ברור אם השיחות בין הצבא לאופוזיציה אכן יתחדשו, לאור קריאותיהם של ראשי המפלגה הקומוניסטית להשעות אותן בעקבות הטבח של הנערים.

גורמי רפואה הקשורים לתנועת המחאה אמרו כי 250 איש נהרגו מאז דצמבר, 127 מהם ב-3 ביוני, כשכוחות ביטחון פיזרו בכוח את מחנה המפגינים בחרטום. עם זאת, ממצאי ועדת חקירה רשמית מטעם הצבא, שפורסמו בשבת, העלו כי רק 17 מפגינים נהרגו ביו הפשיטה על המתחם, ו-87 בסך הכול בין אותו יום ל-10 ביוני. החקירה זיהתה שמונה קצינים שהיו מעורבים בדיכוי האלים, שלושה מהם מכוחות התגובה המהירה.