שובה של ממשלת נתניהו: בליווי המשטרה חודשו העבודות בכפר הלא מוכר אום אל-חיראן

הח"כ הנבחר יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל) הגיע הבוקר (שני) לכפר הלא מוכר אום אל-חיראן בנגב, כדי לעקוב מקרוב על "עובדות התשתית" שחודשו במקום שמטרתן לפנות את התושבים הערבים-בדואים ולהקים ישוב יהודי. כוחות משטרה גדולים הגיעו עם מפעלי המכני הכבד. לדברי עטאונה "הממשלה המסתמנת הולכת להעמיק את האלימות כלפי תושבי הנגב הערבים-בדואים ואנחנו הולכים להעמיק את המאבק למען זכויות ושוויון".

שוטרים מצמלים את ח"כ הנבחר יוסף עטאונה, הבוקר, בכפר אום אל-חיראן (צילום: זו הדרך)

 

יצוין שבאוקטובר אשתקד בג"ץ שדחה את העתירה לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים בירי ביעקוב אבו אל-קיעאן באום אל-חיראן ב-19 בינואר 2017. את העתירה הגישו בני המשפחה באמצעות ארגון עדאלה והוועד נגד עינויים נגד החלטת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה לסגור את התיק נגד השוטרים.

אבו אל-קיעאן נורה למוות בידי שוטרים במהלך פינוי מבנים בכפר. לפי עדי ראייה הוא נורה על ידי שוטרים, איבד שליטה על הרכב ואז דרס למוות את השוטר ארז לוי ופצע שוטר אחר. כבר ביום התקרית קבעה ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן ופיקוד המשטרה ללא ביסוס כי אבו אל-קיעאן היה "מחבל" וכי התקרית כולה הייתה "פיגוע דריסה מכוון". באותו יום ובקרבת מקום נפגע ח"כ איימן עודה (חד"ש), מירי של כדור ספוג בידי שוטר.

לדברי ח"כ עודה "זו החלטה מבישה של בג"ץ. גם אחרי שכולם נאלצו להודות בטיוח ובשקרים, איש לא ישלם על כך את המחיר. יש נרצח אבל אין רוצחים. זו יריקה בפרצופה של משפחת אבו אל-קיעאן, ואמירה מסוכנת על מה שווים חייו של אזרח ערבי במדינה, שבפועל משמעה רישיון להרוג.

בינואר האחרון פנה ח"כ עודה לפרקליטות המדינה באמצעות עו"ד פארח ביאדסי מהוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, בהתראה לפני נקיטת הליכים בבג"ץ. הפנייה הגיעה לאחר שעברו קרוב ל-3 שנים ללא מענה בערר שהגיש ח"כ עודה במארס 2019 על החלטת המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) לסגור את התיק נגד השוטרים שירו בו כדור ספוג באום אל-חיראן וגרמו לפציעתו.  לדברי ח"כ עודה: "השקרים של ארדן, נתניהו והמשטרה על מה שקרה באום אל-חיראן כבר נחשפו והאמת על אום אל-חיראן יצאה לאור, אבל אף אחד לא שילם את המחיר. במקום להעניש את האחראים – מקבלת ההחלטה הפושעת ועד התוצאות הטראגיות והטיוח – בג"ץ דחה את העתירה של משפחת אבו-אלקיעאן והפרקליטות גוררת רגליים. אנחנו ממשיכים לדרוש שכל האמת תתגלה והאחראים יענשו, ונמשיך להיאבק למען הכרה והישארות התושבים על אדמותיהם בכפרים הלא מוכרים בנגב."

 

עוד בנושא:

יו"ר המשותפת יעתור לבג"ץ בעקבות החלטת מח"ש לסגור את חקירת השוטר שירה בו באום אל-חיראן