שביתת סולידריות עם נהג פלסטיני שהותקף; הפגנה של עובדי חסות הנוער

מחר (ב'), בין 10:00 ל-12:00, כל נהגי אגד ברחבי הארץ ישבתו מחר (שני) בין 10:00 ל-12:00 ופעילות החברה תופסק לחלוטין, במחאה על מקרי אלימות כלפי הנהגים בחודשים האחרונים. בשבוע שעבר הוכה נהג פלסטיני ותיק של אגד בירושלים, פהמי ג'אבר, תושב מזרח העיר, על ידי שוטר שלא בתפקיד. דווקא הנהג נשלח למעצר.

יו"ר ועד העובדים של אגד, קובי ואחניש, מסר כי השביתה תתקיים מחר בעקבות המקרה האחרון שקרה ביום שלישי שעבר בגבעה הצרפתית בירושלים, ותועד בסרטון על ידי הנוסעים (ר' קישורית לסרטון בסוף הידיעה). "הנהג שלנו נסע לתומו על הכביש עם הנוסעים ופתאום נהג שהוא גם שוטר חתך אותו, חסם אותו ויורד מהאוטובוס, הרכב פגע באוטובוס כביכול, הנהג טען שהוא אשם החל להתפרץ ותקף אותו פיזית ומילולית, לאחר מכן עוד באו לשם שוטרי יס"מ ועצרו את הנהג", הדגיש.

מהמטה למאבק בגזענות נמסר כי התנהגות המשטרה והיחס שלה כלפי נהג אגד הערבי ג'אבר בירושלים מוכיחה שוב כי "מדיניות המשטרה והתפישה כי הערבי אשם עד שיוכיח אחרת לא השתנתה ועדיין מושרשת בתוך המערכת המשטרתית". "מול הפסימיות מיחס המשטרה לערבים אנו רואים בברכה ואופטימיות את התנהגות הנוסעים באוטובוס וכן התגובה של נהגי אגד למקרה. אין ספק כי התנהגות זו תורמת הרבה למיגור הגזענות בחברה בישראל שלצערנו הופכת באחרונה לתופעה" הוסיפו.

2018-01-21_203859

עובדי חסות הנוער חוסמים את התנועה מול קריית הממשלה, היום בשעות הצהריים (צילום: כוח לעובדים)

עובדי חסות הנוער השובתים, חסמו בשעות הצהריים רחובות ליד קריית הממשלה כמחאה על פיטוריהם על ידי משרד הרווחה. על אף שבמהלך סוף השבוע נענו עובדי חסות הנוער לבקשת משרד העבודה והרווחה והשהו את שביתתם, לא חלה כל התקדמות באשר להבטחת זכויותיהם בתהליך החלפת הזכיינים המפעילים את השירות. החל מהבוקר שובתים העובדים בהתאם להגבלות שהתווה בית הדין הארצי לעבודה. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אף קיבל את בקשתם להחריף את השביתה, והורה כי החל מיום שני הקרוב – יוכלו לשבות באופן מלא במהלך שעות היום.

בארגון כוח לעובדים המייצג את השובתים אמרו: "משרד הרווחה לא בוחל באמצעים בניסיון לשבור את מאבק העובדים נגד הפרטת מוסדות חסות הנוער. המשרד יכול היה לנתב כוח אדם לאיוש המסגרות בזמן השביתה. במקום זאת מעדיף המשרד לכלוא את בני הנוער על לא עוול בכפם, בניגוד להחלטת בית המשפט בעניינם, ולשלבם בחברה עבריינית מסוכנת. כל זאת בשל סירוב המשרד לקבל את החלטת בית הדין לעבודה אשר זיהה את העוול שנגרם לעובדים, לנערים ולנערות בשל החלפת צוות העובדים בחברת כוח אדם. שביתת העובדים נגד הפרטת חסות הנוער תתקיים מחר כמתוכנן וראוי כי המשרד יתמקד בטיפול במכרז הכושל במקום להשתמש בבני הנוער כבני ערובה".

השביתה נמשכת זה כשבוע ב-8 המסגרות שמפעילה העמותה והיא ללא הגבלת זמן. העובדים, בהם מדריכים, עובדים סוציאליים רכזים ואימהות בית, מוחים על החלטה פתאומית של משרד הרווחה לסיים את המכרז להפעלת המסגרות. משמעות הסגירה: פיטורים מיידיים לעובדים, כשרק שליש מהם יוכל (עפ"י תנאי המכרז) להיקלט בחזרה לעבודה. עוד הקפיד משרד הרווחה כי במרכז החדש יצוין כי אין המעסיק מחויב להעסיק את העובדים בתנאים הקיימים. היו לעובדים הראשונים במסגרות לנוער בסיכון שחתמו על הסכמים קיבוציים המיטיבים את תנאי העובדים. עתה מבטל למעשה משרד הרווחה תנאים אלה.
"
אחרי 13 שנים בהם ביליתי יותר לילות, שבתות וחגים עם הנערים במעון מאשר עם ילדי, קיבלתי זימון לשימוע לפני פיטורים. למה? כי משרד הרווחה, בצעד חסר אחריות, הזוי ולא חכם במיוחד הנחית על ראשינו ועל המערכת כולה מכרז דרקוני שעשוי להשאיר רבי מאיתנו ללא עבודה. מכרז שמעמיק את ההפרטה ולראשונה נותן דריסת רגל לחברות כוח אדם מסחריות במעונות החסות ולמעשה הופך את הטיפול בבני הנוער האלה לעסק כלכלי לכל דבר. מכרז שמסמן עוד שלב בהסרת אחריותה של המדינה מהדאגה לנוער בסיכון", אמר אלברט סופר מדריך בעמותה וחבר וועד העובדים.

יצוין שלפני 9 שנה מנע בית המשפט העליון את הקמתו של בית כלא פרטי ראשון בישראל. לדברי דורי גלבוע, רכז מטה דרום בכוח לעובדים המלווה את השביתה "בית המשפט כינה זאת 'פגיעה בלתיחוקתית בזכויות האדם לחירות אישית ולכבוד האדם'. עתה הפרטת מסגרות כליאה חוזרת הפעם על הקבוצה המוחלשת ביותר, של נוער בסיכון".

רשות חסות הנוער במשרד הרווחה כוללת למעלה מ-20 עמותות המספקות מסגרות (הוסטלים ומעונות) חוץ ביתיות לנוער בסיכון. בעקבות השביתה יישארו כ-400 בני הנוער ללא מסגרת. חלק ניכר מהם ישוחרר לבתיהם. "עוד לא מאוחר להתעשת" הדגישו בוועד העובדים, "לזכור שמשרד הרווחה אמון על רווחה ולא עשיית רווחים. בעמל רב הצלחנו לשכנע את בני הנוער הללו לתת אמון במבוגרים. עתה הקשר ביננו נקטע בגסות. איזה מסר מקבלים הילדים הללו? וחשוב לא פחות, מי יחליף אותנו? שנים שאנו קובלים על הקושי בגיוס כוח אדם איכותי. ביטול ההסכמים הקיבוצים רק ירע את תנאי ההעסקה במסגרות – מי יגיע לעבוד כאן? המהלכים של השר כץ הם מהלכים שיו”ר וועד העובדים חיים כץ לא היה שותק עליהם. עוד לא מאוחר לתקן!".

סרטון של תקיפת הנהג הפלסטיני על ידי שוטר, שהופץ על ידי דובר ההסתדרות:

https://www.facebook.com/histadrut/videos/10156029239736505