שביתת העובדים הסוציאליים: ח"כ כסיף קרא לאוצר לפתוח מייד במו"מ

ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) דרש הבוקר (שלישי) ממשרד האוצר לפתוח מייד במו"מ עם איגוד העובדים הסוציאליים שפתח אתמול בשביתה ללא הגבלת זמן. "בשל הסירוב העקשני של האוצר למו"מ, העו"סיות משביתות גם את שירותי החירום, למשל טיפול באלימות נגד ילדים. פניתי לשר האוצר ולשר הרווחה בדרישה כי יכנסו מיד למו"מ. השעה דוחקת והסכנה איומה, והנפגעים הם קודם כל האזרחים המוחלשים ביותר", מסר.

חוסמים את רחוב אבן גבירול בתלאביב במהלך הפגנת העובדים הסוציאליים שנערכה אתמול (צילום: עתידנו)

יצוין שיו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, השוהה בבידוד בביתה, השתתפה הבוקר באמצעות ה"זום" בישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ודרשה תקצוב תכנית המוגנות, רפורמה במבנה השכר ומענק מיידי של 1250 שקל לכל עובד סוציאלי. "עד שלא יענו הדרישות השביתה לא תסתיים", הבהירה. בתגובה לדברי חרמוני, אמר ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת): "השביתה מוצדקת ומתבקשת. היא מגיעה אחרי תקופה ארוכה שבה הם דרשו בצדק שיפור תנאים ואת הבטחת שלומם בעבודה ולצערי הממשלה לא נענתה לדרישותיהם. המצב היה קשה גם לפני משבר הקורונה ואת העומסים שהם חווים אי אפשר להשוות לשום מדינה אחרת".

ח"כ עאידה תומאסלימאן הוסיפה: "הגיע הזמן שהממשלה תעמוד מאחורי הדברים שהיא אומרת. מי שמכבד ורואה את הנחיצות שבמקצוע העבודה הסוציאלית לא נותן להם להרגיש שהם עצמם מקבצים נדבות ולחיות בפחד כלכלי. העובדים הסוציאליים נוטשים את המקצוע, מדברים על 300 משפחות בממוצע לכל עו"ס. ברהט זה 670 ויש גם מקומות שזה גבוה בהרבה. השיטה היא שמעסיקים בחצי משרה אבל בגלל הנחיצות, המסירות והאכפתיות שלהן הן עובדות גם משרה מלאה."

מנהלת אגף רווחה בפרדס חנה, עו"ס תמי ברשתת, הדגישה "אנחנו מודים על התמיכה כאן אבל כמו שהמטופלים שלנו אומריםעם תמיכה לא הולכים למכולת. העובדים יצאו להפגנה הזאת בלב כבד אבל עם ראש מורם. תמיד קיים פער בין הצורך להעניק לבין היכולת שלנו מבחינת כוח אדם ותקציבים לספק אותה. אין כוח אדם והנטל נופל על עובדים שנמצאים כי פשוט אין ברירה. ואז העובדים האלה קורסים ועוזבים. בקורונה לא טיפלנו רק בקהל היעד שלנו אלא גם באוכלוסיות חדשות רבות. מצאנו את עצמנו  בעומס בלתי נתפס ובלי עובדים, וככה מגיעים לקריסת שירותי הרווחה"​.

יצוין שאלפי עובדות ועובדים סוציאליים הפגינו אתמול בכיכר הבימה בתל אביב בדרישה לשיפור תנאי העסקתן, לאחר שאיגוד העובדות הסוציאליות פתח היום בשביתה ללא הגבלת זמן של כלל השירותים החברתיים. זאת, עקב סירוב משרד האוצר לפתוח עמן במשא ומתן רשמי בנוגע לדרישותיהן. בהפגנה שערכו בכיכר הבימה המשתתפות הניפו כרזות בעברית ובערבית בהן נאמר, בין היתר: "חנקתם אותנו", "עומס מקסימום, משכורות מינימום" ו"תנו לי להיות עו"ס טוטאלית לא טוטאל עו"ס". מק"י וחד"ש הביעו תמיכה בשביתה וקבוצה גדולה של פעיליהן הצטרפה למחאה, ובהם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה וח"כ עופר כסיף.

ח"כ עודה היה ראשון הנואמים בהפגנה ואמר: "הממשלה מעדיפה טייקונים על שכבות מוחלשות, מעדיפה סיפוח על רווחה", אמר, "השביתה הצודקת שלהן היא בשביל כולנו". ח"כ כסיף אמר בהפגנה כי "ממשלת החרטא לא רואה את מוחלשי החברה ממטר. אלו לא העו"סיות ששובתות, זו הממשלה ששובתת ומפקירה אותן ואת החברה כולה בעת הקשה ביותר". לדבריו "ממשלת החרטא לא רואה את הנכים והקשישים, את הנשים והילדים שסובלים מאלימות במשפחה. אני עומד לצד הנשים האמיצות האלה וקורא לממשלה לחבר מיידית את השירותים החברתיים למכונת הנשמה." לאחר מכן, השובתים החלו לצעוד דרך רחוב מרמורק לכיוון קריית הממשלה, וחסמו את רחוב אבן גבירול.