שביתת המחאה של החקלאים בנפת טול-כרם הקוראים לאפשר להם לעבד את אדמותיהם

מאות החקלאים בכפרים דיר אל רוסון ועתיל בנפת טולכרם שהשטחים הפלסטינים הכבושים פתחו אתמול (ראשון) בשביתה במחאה נגד מדיניות הצבא שלא לאפשר להם להגיע לעבד את אדמותיהם ולהותיר אותן בלא פרנסה, למרות שאותן אדמות שייכות להם כדין.

2017-07-10_215556

חיילים ותושבים פלסטינים ליד השערים הסגורים (צילום: מחסוםוואצ')

מחאת החקלאים נמשכת כבר חודשים מאז ה27 פברואר וזאת בעקבות קבוצת הפקודות החדשה, שהסתיימה ב-24 במאי, בה הגיעו להסכמות להעניק היתרים לתושבים בעלי האדמות ולא להגבילם במעבר במחסום בין ביתם לאדמותיהם השוכנות על קו התפר. בעקבות ההבנות הוגשו 150 בקשות של בעלי אדמות מהכפר דיר אלרוסון ו-100 בקשות להיתרים של בעלי אדמות מהכפר עתיל, אבל מתוכן התקבלו רק 2 היתרים לחממה אחת (כאשר בפועל נדרשים שם 7 היתרים כדי לעמוד בקצב הקטיף).

החקלאים פתחו הבוקר בשביתה, שבה גם בעלי ההיתרים המעטים סירבו לעבור במחסומים ולעבד את אדמתם, לאות הזדהות עם כל השאר, ובמקום לצאת לעבודתם הפגינו מול המחסום. עשרות פעילי קואליציית המסיק ופעילות מחסוםוואצ' הגיעו אתמול לכפר והצטרפו למחאת החקלאים. באופן נדיר, נציגי המנהל האזרחי הגיעו לשטח, שוחחו עם החקלאים והבטיחו לטפל.

באזור דיר אלרוסון יש חממות ומטעי עצי פרי בהם זיתים, כאשר החקלאים נדרשים לקטוף אותם במועד בו הם בשלים לקטיף, אחרת הם מתייבשים. בפועל, כבר חודשים שלא מאפשרים לרוב המכריע של החקלאים מאותם כפרים להיכנס לאדמות שבבעלותם ולעבד אותן, רק להורים המבוגרים שכבר אינם מסוגלים לעבד את האדמות מאפשרים לעבור במחסומים, אך לא נותנים ליורשיהם, אלה שמעבדים בפועל את אדמות הוריהם להיכנס.

עקב פעולת חיילי הכיבוש, החקלאים מאבדים את פרנסתם היחידה וגם הפועלים העונתיים שמועסקים על ידיהם מאבדים אף הם את הכנסותיהם.

רעיה ירון, דוברת ארגון מחסוםוואצ' מסרה "החלטנו בארגון להצטרף למחאת החקלאים, לאחר חודשים רבים בהם הם מנסים לפעול בצינורות המקובלים כדי להגיע לאדמותיהם ולעבדן כפי שהיה נהוג במשך כל השנים. בפועל לא מתאפשרת להם הגישה ומשפחות רבות מאבדות את מקור פרנסתן היחיד. עצם העובדה שכל החקלאים הכפריים התאגדו יחד למאבק משותף, מוכיחה כי המצב כבר בלתי אפשרי זו מלחמת קיום בשבילם והגיעו מים עד נפש. צה"ל חייב להגדיל את כמות ההיתרים ולאפשר להם לעבד את אדמותיהם בכבוד".