שביתה פרצה בכל הנציגויות הישראליות בחו"ל; בהוצאה לפועל שבו לעבודה

ועדי העובדים במשרדי החוץ והביטחון החליטו הבוקר (חמישי) על שביתה בכל נציגויות ישראל בחו"ל ואת השירותים הקונסולריים בארץ, בנוסף להשבתת מעברי הגבול בין רצועת עזה והגדה המערבית לירדן. זאת, כי משרד האוצר חזר בו אמש מההסכמות על תשלום דמי הייצוג החזרים שמקבלים שליחי המדינה בחו"ל על הוצאות אירוח. כעת, באוצר דורשים לשלם את הכספים רק בדיעבד עבור קבלות ולא להעבירם מראש כמקדמה. כחלק מהשביתה, הוועדים גם מנעו ממבקרים להיכנס היום לבסיס הקריה בתל אביב למשך כמה שעות בצהריים. כמו כן,, ועד עובדי משרד החוץ התכנס הבוקר והחליט על החרפה הדרגתית של צעדי המחאה. על השביתה החליט המטה המשותף בראשות ששון פרץ, יו"ר ועד עובדי משרד הביטחון ודנה בנבנישתי, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ.

שביתה בקונסוליה הישראלית בניו יורק, באוגוסט אשתקד (צילום: ועד עובדים)

הסיכום בין הצדדים היה כי האוצר ימשיך לשלם את דמי הייצוג כמקדמה עד שיתקבל פתרון למשבר, אך אתמול נמסר כי המשרד יפסיק זאת. משרד החוץ טוען שסובל מגרעון תקציבי של כ-350 מיליון שקל, אשר גרם בין היתר להקפאת טקסי יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום הזיכרון לשואה ולגבורה.

בתוך כך, ולאחר שביתת אזהרה בת יומיים, חזרו הבוקר עובדי רשות האכיפה והגבייה (הוצאה לפועל לשעבר) לעבודה סדירה. בהסתדרות עובדי המדינה בוחנים כעת את המשך הצעדים לאחר החג. פעילות משרדי רשות האכיפה והגבייה ברחבי הארץ הופסקה באישור ההסתדרות כי בכוונת הנהלת הרשות לבצע רפורמה מקיפה, ללא הידברות עם נציגות העובדים ובאופן חדצדדי.

הנהלת הרשות מתעלמת מדרישת ההסתדרות מזה כשנתיים, לנהל משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי חדש, אשר יסדיר את השלכות הרפורמה על העובדים. בוועד טוענים בין היתר לתוספת בלתי סבירה של עומסי עבודה, ללא נכונות לפצותם בהתאם. בתוך כך, על רקע כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון החדש, בוועד דורשים תוספות שכר לכלל העובדים, וזאת אף שבינתיים הוקצו לשם יישום החוק 14 תקנים חדשים, ושמידת השפעתו על עומסי העבודה של העובדים עדיין אינה ברורה.

מחזיק התיק הארצי של עובדי רשות האכיפה והגבייה בהסתדרות עובדי המדינה, אבנר סולטני, מסר: "פעילות רשות האכיפה והגבייה הושבתה למשך יומיים, כמסר להנהלת הרשות על כך שההסתדרות לא תעמוד מנגד כאשר עובדים מופקרים וכאשר נערכים שינויים ארגוניים, ללא התייעצות או דיון עם נציגות העובדים. אנו בוחנים את המשך צעדינו לאחר ראש השנה".