שביתה מלאה של האחיות ועצרות בבתי החולים נגד האלימות כלפי צוותי רפואה

צוותים רפואיים קיימו הבוקר (רביעי) עצרות מחאה על האלימות המופנית כלפיהם מצד מטופלים במוסדות הרפואיים. הם דרשו יישום מיידי של המתווה למיגור האלימות במערכת הבירות וקראו למדינה שלא להפקיר אותם ולטפל ב"מגיפת האלימות". זאת, במסגרת שביתת אזהרה בת יממה של הסתדרות האחים והאחיות.

עצרת מחאה, הבוקר, נגד אלימות כלפי צוותים רפואיים שנערכה בבית חולים הדסה בירושלים (צילום: דוברות הדסה)

 

האחים והאחיות השובתים קיימו הפגנות בבית החולים שיבא תל השומר והדסה עין כרם. "באיזה מדינה נורמלית אנשי מערכת הבריאות צריכים להשבית את מערכת הבריאות כדי שיגנו עליהם?", אמרה יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן בעצרת המרכזית בתל השומר. אם תמשיך האלימות, תהיה שביתה ללא הגבלה. אני קוראת לראש הממשלה להתעורר, אי אפשר להשאיר אנשים במצב כזה שלא יודעים מדי יום אם יחזרו הביתה. תפקידם של ראש הממשלה ומשרד הבריאות לשבת ולמצוא פיתרון כדי להגן עלינו", הוסיפה.

בעצרת בתל השומר נאמו גם המשנה למנכ"ל בית החולים ארנון אפק, יו"ר ועד האחים והאחיות בבית החולים שיבא תל השומר, אתי אליאב וסמנכ"ל תפעולי של ביה"ח שיבא תל השומר, ד"ר עמיר גרינברג. בהדסה התכנסו הנהלת בית החולים, יו"ר ועד האחיות והאחים והנהלת אגף הסיעוד, יחד עם אחים ואחיות מכל המחלקות והאגפים.

הסתדרות האחים והאחיות הכריזה על שביתה בת 24 שעות במחאה על האלימות כלפי צוותים רפואיים. השביתה החלה הבוקר בשעה 7:00 ותסתיים מחר באותה שעה, וכוללת את האחיות בקהילה, בלשכות הבריאות ובבתי החולים. בשל השביתה פועלת מערכת הבריאות במתכונת מצומצמת.

בבתי החולים לא עבדו האחיות במרפאות, במכונים ובאשפוזי יום. חדרי ניתוח עבדו במתכונת שבת ולא התקיימו ניתוחים בשעות אחר הצהריים, למעט ניתוחים דחופים ובאישור ועדת החריגים של האחיות. כמו כן, בכל מחלקות האשפוז עובד הצוות הסיעודי במתכונת שבת. גם במחלקות טיפול נמרץ עובד צוות סיעודי מצומצם, וכך גם במחלקות פגים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה ופריון.

בקופות החולים סיפקו אחיות תורניות רק את השירותים הבאים: טיפולי בית, מתן אינסולין, טיפולי פוריות, טיפול בחולים אונקולוגיים, מכון גסטרו ויחידות אשפוז יום. תחנת טיפת חלב אחת נפתחה בכל עיר, למענה למקרי חירום. בכל מקרה, בבתי החולים, בקופות החולים ובלשכות הבריאות נמשכות בדיקות הקורונה והחקירות האפידמיולוגיות כסדרן.

בשיחה שהתקיימה ביום ראשון השבוע בין יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, אילנה כהן, לשר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הציגה כהן רשימה של דרישות למיגור האלימות במערכת הבריאות ויצירת סביבה מוגנת ובטוחה לעוברי מערכת הבריאות. הדרישות כוללות הצבת שוטר קבוע בכל בית חולים כללי בכל שעות היממה. בבתי החולים לבריאות הנפש דורשות האחיות הצבת מאבטחים סביב השעון בכל המחלקות הסגורות, ובבתי החולים הגריאטריים נדרש להציב שני מאבטחים בכל מוסד. עוד דורשות האחיות את עיבוי מערך האבטחה האזורי, בדגש על מוקדי אלימות במרפאות הקהילה ולשכות בריאות הציבור.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/108937