שביתה כללית בצרפת נגד רפורמת הפנסיות הניאו-ליברלית של ממשלת הימין

שביתה כללית תפרוץ הערב (שני) בשעה 19:00 בצרפת נגד רפורמת הפנסיות הניאו-ליברלית של ממשלת הימין. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "הומניטה" היוצא לאור בפריז. במסגרת הרפורמה העובדים יאלצו לעבוד 43 שנים ברציפות כדי לזכות לפנסיה מלאה. באיגודים מגדירים את התכנית "מהעבודה לקבר".

בהמשך לשביתות וימי המחאה הנערכים מזה חודשיים ברחבי צרפת, הפעם השביתה אמורה לשתק את כל המדינה ויש איגודים שהכריזו שהשביתה שתתחיל הערב היא "שביתה ללא הגבלת זמן" ביניהם איגוד עובדי התחבורה או בתי הזיקוק. אמש נערכו משמרות מחאה ברחבי צרפת על מנת לקרוא לכלל העובדים להצטרף לשביתה.

במהלך השביתה אמורים לצאת מיליוני עובדים ומפגינים, ביניהם גמלאים, סטודנטים ותלמידי תיכון, לרחובות בכ-200 ערים גדולות ועיירות בצרפת, במחאה על קידום הרפורמה עליה הכריזה ממשלתו הימנית של הנשיא עמנואל מקרון בתחילת השנה. רפורמה הכוללת העלאה הדרגתית של גיל הפרישה לפנסיה מ-62 ל-64 בכמה פעימות, עד שנת 2030.

כל האיגודים המקצועיים חברו יחדיו כדי להתנגד לרפורמה, ועד כה נרשמו מספר "ימי זעם" בהם יצאו מיליוני בני אדם להפגנה נגד התוכנית. זו הפעם הראשונה מזה 12 שנה שהאיגודים המקצועיים הגדולים בצרפת חוברים יחדיו נגד תוכנית ממשלתית.

הדיונים בפרלמנט הצרפתי בנוגע לרפורמה המתוכננת נתקלים בקשיים רבים, בגלל ההתנגדות העיקשת של המערך כוחות המשאל. הנשיא מקרון הבטיח להעביר אותה כבר בכהונה הראשונה שלו, אולם לאור ההתנגדות העזה אליה, ובשל מגפת הקורונה, דחה את תוכניותיו.

בכהונה השנייה והנוכחית מצבו הפוליטי רעוע עוד יותר, ומפלגתו איבדה את הרוב שהיה לה בפרלמנט, כך שהיא נאלצת להתפשר על פרטי הרפורמה עם מפלגת "הרפובליקנים" מהמרכז-ימין, שהציבה כמה תנאים לממשלה כדי "לרכך" אותה. לפיכך, גיל הפרישה יעמוד "רק" על 64, במקום 65, והמהלך ייעשה בהדרגה ותוך כדי העלאה מסיבית של הפנסיות ושינוי באופן הזכאות להן. ההתקפלות האחרונה עליה הודיעה ראשת הממשלה היא לאפשר פרישה בגיל 63 למי שהתחילו לעבוד בין גילאי 20 ל-21. יחד עם זאת, מקרון ומפלגתו מתקשים להשיג רוב לתכנית.

 

עוד בנושא:

שביתה כללית בצרפת: עובד יידרש לעבוד 43 שנים כדי לצאת לפנסיה