שבוע 18 למחאת האפודים הצהובים ברחבי צרפת; מאות אלפים הפגינו למען הסביבה

משטרת צרפת ירתה אתמול (שבת) גז מדמיע ועצרה עשרות אנשים בעימותים עם מפגינים מתנועת האפודים הצהובים. המפגינים שבו לרחובות, זה השבוע ה-18 ברציפות, ברחבי המדינה. המחאה ההמונית החלה לפני כארבעה חודשים נגד נשיא צרפת, עמנואל מקרון ומדיניותו הכלכלית והחברתית הקפיטליסטית הניאוליברלית. כך מסר העיתון הצרפתי "הומניטה".

2019-03-17_193914

כרזה בהפגנה שנערכה אתמול בעיר קאן: "אפודים צהובים ופעילים הסביבה: אותם אויבים ואותו מאבק" (צילום: הומניטה)

המפגינים בבירה זרקו אבנים אל עבר כוחות המשטרה שניסו לפזרם בשער הניצחון בפריז. לפחות מכונית משטרה אחת הוצתה ברחובות הסמוכים להפגנות. שר הפנים של צרפת, כריסטוף קסטנר, אמר כי "בריונים ומסיתים שהגיעו מחוץ למדינה ושמחפשים צרות הציתו את המהומות", ופרסם הוראה להגיב "בתקיפות רבה למתקפות הבלתי מתקבלות על הדעת". בציוץ בטוויטר כתב קסטנר, "שלא יהיה כל ספק: הם רוצים אלימות והם רוצים כאוס בפריז".

יצוין שהאפודים הצוהבים רבים הצטרפו בשעות אחה"צ להפגנות השקטות נגד המשבר הסביבתי תולדה של המשבר הקפיטליסטי, שנערכו ברחבי צרפת. אלה הפגנות המשך לשביתות התלמידים נגד מדיניות ממשלת מקרון בנושא הסביבה הנמשכות זה שבועות ארוכים. על פי נתונים שפורסמו הבוקר בעיתונות הצרפתית, אתמול יצאו לרחובות הערים כ-350 אלף מפגינים ביניהם סטודנטים, תלמידי תיכון ואף ילדים עם הוריהם. הם מאשימים את ממשלת הימין באוזלת יד בכל הקשור לשמירת הסביבה ובמילוי ההתחייבויות שלקחה על עצמה בשאלות זיהום הסביבה והאוויר.