שבוע של הפגנות ומחאות בירדן נגד התנכית הכלכלית של קרן המטבע

מזה שבוע רבבות ירדנים משתתפים בהפגנות ובמחאות ברחבי הממלכה נגד התנכית הכלכלית שמקורה בקרן המטבע הבינלאומית שבשליטת האימפריאליזם האמריקאי. זהו שלב חדש בגל המחאות ששוטף מסוף 2017 את כיכרות המזרח התיכון, וזכה לכינוי "אינתיפאדת הלחם". באיראן, בתוניסיה, במרוקו ובסודאן כבר פרצו הפגנות עממיות במחאה על העלייה במחיר מוצרי יסוד.

אף שהגל הנוכחי לא הגיע לממדים של "האביב הערבי" של סוף 2010 והקיץ של 2011 ההמונים עדיין לא אמרו את המילה האחרונה. בירדן העלייה במחירי הלחם ובתשלומי המס, יחד עם הקיצוץ הדרסטי בסובסידיות הם הסיבות לזעם המתפרץ ברחובות.

2018-02-06_210627

מפגינים במרכז עמאן, בסוף השבוע, נגד המדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה (צילום מסך)

 

המחאות החלו ביום חמישי שעבר בעיר א-סאלט. בסוף השבוע האחרון כבר נראו הפגנות בעיר ד'יבאן, 70 ק"מ דרומית לבירה עמאן ובשישי, על פי יוזמת המפלגה הקומוניסטית וארגוני שמאל נוספים אלפים הפגינו במרכז עמאן.

המפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון, האשימו את הממשלה והפרלמנט ב"ניתוק מהעם" ודרשו את פיטוריהם. כאמור, המניע הישיר למהומות היה הכרזת הממשלה הירדנית על קיצוץ דרסטי בסובסידיות והכבדה בנטל המסים, על רקע מצוקה תקציבית ורצון לעמוד בתנאים לקבלת הלוואה מקרן המטבע הבינלאומית. צמצום הסובסידיות מוביל לעלייה דרמטית של 60% עד 100% במחיר הלחם ומוצרי יסוד נוספים, גם מחירי הדלק והחשמל עלו בצורה ניכרת.