שבוע לפני הבחירות ולקראת ההכרעות בקלפי: המאבק לשוויון הוא משותף יהודי-ערבי

מספר ימים לפני הבחירות הגורליות לכנסת ה-25 עולה שאלת השתתפותם של הבוחרים הערבים לכותרות שוב ושוב. נדמה כי העיסוק התקשורתי באופן הצבעתם (או הימנעותם) של האזרחים הערבים בישראל מעולם לא היה כה נרחב. פרשנים, כתבים, סוקרים ו"מומחים" עוסקים ללא הרף ב"הלוך הרוחות", ב"אדישות" וב"החרמת הבחירות הצפויה" של הציבור הערבי.

דוכן של פעילי חד"ש באוניברסיטת תל-אביב עם חומרי הסברה של רשימת חד"ש-תע"ל שהוצב השבוע בקמפוס עם פתיחת שנת הלימודים (צילום: זו הדרך)

 

ערוצי התקשורת שולחים את הכתבים "לשטח", ומשם הם מדווחים כי שיעור ההצבעה אכן צפוי להיות נמוך במיוחד בקרב האוכלוסייה הערבית. לרוב הם מאשרים את מה שהמומחים והסוקרים כבר ניבאו מבעוד מועד.

אך איש מהם לא טורח להתייחס למצעים שפרסמו המפלגות הפועלות בקרב הציבור הערבי בישראל. מהי עמדת רע"מ בנושא משבר הדיור או המצוקה הכלכלית? מה דעתם של אנשי בל"ד בסוגיות חברתיות וסביבתיות (ר' עמוד 3)? מיותר לציין שאינם מתייחסים לתכנית הכלכלית שהציגה רשימת חד"ש-תע"ל למאבק ביוקר המחיה, או לפעילותה הענפה למען זכויות נשים. הרמה המקצועית של הידיעות והפרשנויות שמפרסמת התקשורת בעברית כגובה הדשא באצטדיון הכדורגל דוחא שבסכנין.

העיסוק הבלתי פוסק של התקשורת בעמדות הציבור הערבי בישראל היא דווקא תופעה חיובית. יש לראות בה שלב נוסף בתהליך שהחל עם הקמת הרשימה המשותפת בינואר 2015, אשר הגיעה לשיא כוחה בבחירות לכנסת ה-23 (מארס  2020) והכניסה 15 נציגות ונציגים לכנסת. עם עליית הרשימה המשותפת הפכו האזרחים הערבים מ"נוכחים-נפקדים" לנוכחים משפיעים. כיום, נראה כי המגמה נמשכת, וזאת חרף נטישת רע"מ והפיכתה לזנב המפלגות הציוניות, וחרף עריקת בל"ד.

אם (חלילה!) ישיג הימין הגזעני בהובלת נתניהו ובן גביר רוב דחוק בבחירות שייערכו ביום שלישי הקרוב, שוב יפנה ה"שמאל הציוני" מבטי אשמה אל עבר הציבור הערבי ש"נתן להם לעבור". קורבן האפליה וההדרה יהפוך שוב שעיר לעזאזל, אולם אף כתב כבר לא ישאל מדוע שיעורי ההצבעה באום אל-פחם ובבת ים דומים.

לכן, חשוב להזכיר כי המאבק נגד הגזענות ולמען השוויון והדמוקרטיה איננו מאבקם של הערבים בלבד. זהו מאבק משותף לדמוקרטיה ולשוויון הנכון לכלל אזרחי ישראל. בדומה למאבק בכיבוש, הוא איננו "לטובת הפלסטינים", אלא למען שני העמים. התחזקות הימין הגזעני צפויה לתרגם את משנתו של הרב מאיר כהנא לעמדות מרכזיות בממשלה ובכנסת. מול סכנה זו ניצבת רק חלופה אחת: רשימת חד"ש-תע"ל והאותיות "ום". חד"ש-תע"ל היא הרשימה היחידה שאינה מוכנה להשלים עם הפשזיציה הגוברת בישראל, ואף היחידה הנכונה להיאבק בה.

זו החלופה האמתית ל"ממשלת השינוי" השואפת להחליף את נתניהו אך לא את מדיניותו. סיעה פרלמנטרית גדולה לחד"ש-תע"ל תהיה המייצגת הפוליטית הנאמנה ביותר לחפצים בישראל אחרת – שוויונית וצודקת. אך זה זהו איננו רק תפקידם של הבוחרים הערביים.

נותר שבוע בלבד והמלאכה מרובה: ארגון חוגי בית; ביקור בבתיהם של מתלבטים ונמנעים; הפצת חומרי בחירות, טלפונים לחברים, לקרובים ואף לרחוקים; עמידה בדוכנים ברחבי הערים ובכניסות לאוניברסיטאות ולמכללות; תליית שלטים וכרזות; השפעה באמצעות הרשתות החברתיות; הפקת סרטוני תמיכה ברשימה והפצתם – כל אחת ואחד יכולים להצטרף למאבק!  ביום הבחירות מצביעים "ום".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116177