שבה לארץ משלחת של אקדמיה לשוויון – משקיפים במשפטי ראווה נגד המרצים בטורקיה

משלחת של התארגנות המרצים מהשמאל "אקדמיה לשוויון" שבה לארץ מטורקיה. חבריה היו משקיפים במשפטי המרצים הנערכים מזה שבועות על ידי משטרו של ארדואן. מאות אנשי אקדמיה עומדים לדין באיסטנבול באשמת "הפצת תעמולה טרוריסטית". בהתאם לחוק הטורקי ללוחמה בטרור, אם יימצאו אשמים, צפוי להיגזר עליהם מאסר בפועל של עד שבע שנים וחצי.

2018-02-02_210617

חברי המשלחת של אקדמיה לשוויון מפגינים יחד עם עמיתים הטורקים בפתח בית המשפט האיסטנבול (צילום: אקדמיה לשוויון)

החוקרים, הסטודנטים והמרצים חתמו בקיץ 2015 על עצומת שלום והכוללת גינוי על הרג אזרחים. העצומה פורסמה עם קריסת תהליך השלום בין טורקיה לבין מפלגת הפועלים של כורדיסטן. אז פתחה טורקיה במתקפה ברוטאלית נגד הכורדים בדרום מזרח המדינה, שכללה הפצצה של ערים בהן מתגוררים אזרחים ממוצא כורדי, עשרות מעשי טבח, עינויים ואונס.

בעקבות כך, כ-1200 אנשי אקדמיה, הפועלים במסגרת "אקדמאים למען שלום", חתמו על עצומה תחת הכותרת "אנחנו לא ניקח חלק בפשע הזה". הם דרשו לשים קץ להרעבה, לגירוש ולטבח של אזרחים כורדיים ולחדש את תהליך השלום למען פתרון צודק לסכסוך.

אבל בטורקיה, התנגדות להרג כורדים מתפרשת כתמיכה בכורדים, ומכיוון שהכורדים נחשבים בעיני המשטר הטורקי לטרוריסטים, משמעות החתימה על העצומה היא "שיתוף פעולה עם ארגון טרור". ואכן, הממשלה בראשות רג'פ טאיפ ארדואן ראתה בעצומה "הסתה נגד מוסדות הרפובליקה הטורקית" ותייגה את החותמים כ"בוגדים" ו"טרוריסטים".

מאז ועד היום, החברים והחברות ב"אקדמאים למען שלום" מצויים תחת מתקפה הכוללת מעצרים, פיטורים, הפקעת דרכונים וכעת גם הליך משפטי. מי שביקשו להפסיק את מעשי האלימות מוצגים כעת בתקשורת הטורקית כמשתפי פעולה, החותרים תחת המדינה, הצבא והאומה הטורקית. יצוין שמאז שהחלו הרדיפות, התארגנות המרצים השמאלית בישראל תומכת בעמיתים הטורקים ועומדת בקשר עם "אקדמאים למען השלום".