רק שבועיים בשלטון: הימין מנסה להדיח את נשיא פרו השמאלי

 טרם עברו שבועיים מאז השבעתו לנשיאות פרו של פעיל האיגודים פדרו קסטיליו, איש השמאל המרקסיסטי שהיה עד לאחרונה מורה בבית ספר יסודי – והימין במדינה כבר מנסה להפילו.       קסטליו מעולם לא כיהן כנבחר ציבור, ועד לימים האחרונים עוד התגורר עם משפחתו בבית עשוי אדמה בהרי האנדים. הוא הנשיא הראשון של פרו שמוצאו במשפחת איכרים.

נשיא פרו, פדרו קסטיליו, בביקור בקוסקו, העיר הייתה בירת אימפריית האינקה והיא העיר העתיקה ביותר ביבשת אמריקה (צילום: פרנסה לטינה)

 

 

הנשיא הוא בנם של איכרים אנאלפביתיים, נשוי ואב לשני ילדים, שסיים לימודים במכללה להוראה. במשך שני עשורים עבד כמורה בבית יסודי במחוז כפרי, הנחשב אחד העניים במדינה. בשנת 2017 הנהיג קסטיליו שביתת מורים גדולה נגד המדיניות הניאו-ליברלית של הממשלה, ומאז נחשב אויבם הגלוי של מפלגות הימין ובעלי ההון. בחודש יוני ניצח בבחירות את מועמדת הימין קייקו פוג'ימורי, בתו של הדיקטטור לשעבר אלברטו פוג'ימורי המרצה עונש מאסר.

השבוע ניסו חברי הפרלמנט של מפלגות הימין הניאו-ליברלי והפשיסטי להדיחו בטענה שאין לו "ערכי מוסר בסיסיים", אך כצפוי לא הצליחו לגייס את שני השלישים הדרושים לכך בקרב 130 חברי הפרלמנט. עוד טוענים צירי הימין שכמה משרי ממשלתו החדשה הם "תומכי טרור" – מבלי שמסרו כל הוכחה לכך.

יוזמי ההדחה גייסו 43 חברי פרלמנט מתוך 87 הנחוצים כדי לקדם את המהלך. לממשלה עצמה רק 42 מושבים בפרלמנט: 37 של מפלגת השלטון "פרו חופשית" וחמישה נוספים של קואליציית המפלגות הקומוניסטיות "יחד למען פרו". כמו-כן מנסים אנשי הימין לקדם הפגנות ברחובות תחת הכותרת "הלאה הקומוניזם", אך ללא הצלחה יתרה.