רק כאלף מפגינים התייצבו לעצרת מחאה נגד יוקר הדיור שנערכה במרכז תל-אביב

פחות מאלף מפגינים התייצבו אמש (מוצ"ש) בעצרת שנערכה בכיכר הבימה בתל-אביב, שלושה שבועות לאחר שקמו התארגנויות מחאה ברחבי הארץ נגד יוקר הדיור והמחיה. האכזבה של מארגנים הייתה גדולה לאחר שציפו למספר גדול יותר של מפגינים מתוך כ-20 אלף איש שאישרו את השתתפותם בעמוד ההפגנה בפייסבוק. בהפגנה לקחו חלק פעילי חד"ש, מק"י ובנק"י רבים, לצד קומץ חברי עומדים ביחד ומאבק סוציאליסטי.

"דיור זה זכות בסיסית", כרזה בעברית ובערבית שנשאו אמש פעילי בנק"י בעצרת שנערכה במרכז תל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

המפגינים הגיעו כשהם אוחזים שלטים ועליהם נכתב בין היתר "אנחנו השוק, אנחנו הכוח", "אם תרצו בית – אין זו אגדה" ו"דיור זה זכות בסיסית". בתום העצרת כמה ממשתתפיה חסמו לפרק זמן קצר מספר רחובות בקרבת מקום.

במהלך האירוע נאמו על הבמה שבמרכז הכיכר כמה מראשי המאבק. בין הנואמים היו גל שור, שאירגן את ההפגנה הערב; תמיר ברלקו, מוביל מחאת "תל אביב יקרה לי"; ומספר פעילים ותושבים נוספים – שהתקבצו מכל קצוות הארץ. מסביב לבמה התקבצו גם כמה ממובילי המחאה בפרדס חנה – שהיו הראשונים להוציא את המחאה הנוכחית לרחובות, לפני קרוב לחודש, עם מקבץ אוהלי מחאה שהקימו, שעדיין עומדים במקומם.

"אומרים לי תעבור לפריפריה, כאילו שם זול, אבל אין לצעירים לאן ללכת", כך זעק אמש ברלקו. "לא רק תל אביב יקרה לי. אשקלון יקרה לי, פרדס חנה יקרה לי וגם חולון", הוסיף. "הדלק חצה את ה-8 שקלים, החשמל עולה ב-10%, מוצרי המזון הבסיסיים ב-5%. מי אתם ממשלת ישראל? כולכם התבלבלתם". לדבריו "הבחירות הן הזדמנות, חייבים להצביע. מי שלא יביא תכנית ברורה וסדורה של פתרון ליוקר המחיה – לא יהיה. אנחנו נקבע".

"אנחנו פראיירים!", אמר בעצרת גל שור, אף הוא מיוזמי המחאה. "ישראל במקום השביעי בעולם במדינות שעובדים בהן הכי הרבה שעות בשבוע, אבל לא מצליחים לסגור את החודש. לאן הולך הכסף?". עוד הדגיש "יש לי סוד לספר לכם, שהאנשים שלמעלה לא רוצים שנדע – יש לנו המון-המון כוח. אנחנו לא משתמשים בו כי הורגלנו להיות עבדים. במקום לכתוב תגובות זועמות ברשת, תכתבו לחברי הכנסת". עוד קרא שור לעבר המפגינים. "תראו כמה כוח יש לנו כשאנחנו ביחד. לא נשתוק עד שהמחירים פה ירדו ונוכל לחיות פה בכבוד".

יצוין שמשמרות מחאה מצומצמות נערכו ברחבי הארץ במוצ"ש שעבר לקראת העצרת בכיכר הבימה. המשמרות נערכו בירושלים, ברחבת המשביר ברחוב המלך ג'ורג'; במאהל שהוקם שדרות רוטשילד בתל-אביב, מול משרד הפנים בראש העין, בקריית ספיר בכפר סבא, במאהל שהוקם בפרדס חנה, בשדרות הסנהדרין ביבנה ובמאהל באר-שבע.

"ב-2 ביולי, מוצ"ש, תיערך הפגנת ענק נגד מחירי הדיור בכיכר הבימה בתל אביב. עד כה הצטרפו יותר מ־20 אלף איש", נכתב בעמוד הפייסבוק של האירוע. "נמאס לנו לשבת על הגדר ולהשקיף מהצד" מסרו המארגנים. "לא ייתכן שאחרי למעלה משנתיים של מגיפה ומשבר כלכלי רוחבי, אנחנו צריכים לספוג עליית מחירים חסרת פרופורציה. בעבר הוכחנו כי אנחנו מסוגלים לגרום לשינוי, וכי יש לנו כוח מדהים כשאנחנו פועלים יחד. הגיע הזמן להחזיר את הכוח לידיים של האזרחים", הוסיפו. מארגני המחאה דורשים "שינוי מידי בנושא מחירי הדיור ודיור בר־השגה עבור השכבות המוחלשות". בימים האחרונים הקימו הפעילים התארגנויות מקומיות בתל-אביב, בפרדס חנה, בבאר שבע, בחולון, בראש העין, ברמת גן, בחדרה, ביבנה, בהרצליה, בירושלים ובאילת.