ריאיון עם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית: דרום אפריקה על פרשת דרכים

נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה, ניצל בשבוע שעבר (8.8) מהדחה בהצבעת אי אמון בפרלמנט. ההצבעה נערכה באופן חשאי בעקבות החלטה מפתיעה של יו"ר הפרלמנט.

הנשיא בן ה-75, המואשם בשחיתות, אמר בחודש יוני שהצבעת אי אמון חשאית תהיה לא הוגנת. אולם יושבת ראש הפרלמנט בָלֶקה מבֶטֶה (הנמנית עם מפלגתו של הנשיא, הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANCהטילה פצצה פוליטית כשאפשרה הצבעה אנונימית בבית הנבחרים.

2017-08-14_202503

זומה הצליח להיחלץ מניסיונות הדחה רבים מאז נבחר לנשיא ב-2009. ואולם, טענות עקשניות בדבר שחיתות, נפוטיזם וניצול השררה הצליחו כנראה לערער את מעמדו. יריבים בתנועתו ומפלגות האופוזיציה הגישו הצבעת אי אמון, בה התנגדו198 חברי פרלמנט להדחה, לעומת 177 שתמכו בה. לחוסר הפופולריות של זומה היה משקל רב בהצבעה, אך גם למצבה הכלכלי ההולך ומחמיר של דרום אפריקה. על פי נתונים לא רשמיים, האבטלה גדלה ושיעורה כעת 27% מכלל האוכלוסייה, בעוד שאבטלת הצעירים גאתה עד 53%.

שליח העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה", פייר ברבנסי, שוחח עם שר ההשכלה הגבוהה, בלייד נזימאנדה (בצילום), אשר שב ונבחר למזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של דרוםאפריקה בוועידת המפלגה שנערכה בסוף יולי ביוהנסבורג. הריאיון עם נזימאנדה נערך לקראת ההצבעה בפרלמנט.

מה מצבה של דרום אפריקה כעת?

המצב מאתגר ודרום אפריקה ניצבת על פרשת דרכים. קיימת האטה בכלכלה ונרשמו פיטורים בענפים רבים. למשל: בענף המסחר והשירותים אנו עדים לגל פיטורים – השלכה ישירה של המעבר לקניות מקוונות, כמו בכל העולם. מחצית הרהיטים שנמכרו במדינה לפני כשני עשורים היו מתוצרת מקומית. כעת דרום אפריקה מייבאת כ-90% מהרהיטים. ההאטה פוגעת גם בענף הייצוא מספר אחת: מינרליים. סין, שהייתה יעד חשוב לייצוא המינרלים, הפחיתה את יבואם לפני כשנתיים.

ומהן ההשלכות על החיים הפוליטיים?

להאטה יש השלכות על תנועת האיגודים המקצועיים החזקה ועל הפוליטיקה המקומית. במסגרת הקונפדרציה של האיגודים המקצועיים של דרא"פ ((COSATU, שהיא מרכיב בקונגרס הלאומי ובת ברית של הקומוניסטים, התגלעו חילוקי דעות חריפים ביחס לממשלה. כמה איגודים מקצועיים הפנו לה עורף.

נדרשנו לחזק את שורות הקונגרס הלאומי ולגלות נחישות במאבקו, אבל במקום זאת היינו צריכים להתמודד עם השחיתות הגוברת בתוכו ועם הפרת כללים דמוקרטיים בסיסיים. יש המצדדים בקבוצות מסוימות בתוך הקונגרס לאו דווקא בגלל עקרונות אידיאולוגיים או פוליטיים, אלא על מנת לשים יד על משאבי המדינה. המצב רק מחמיר. מדי יום, זה חודשים, מתפרסמות ידיעות על השחיתות הפושה במנגנון המדינה. רשתות פרזיטיות מגייסות את זרועות השלטון לטובתן האישית. עקב כך, ובמישור הפוליטי, בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות איבד הקונגרס את שלוש הערים הגדולות. יצוין שרוב תומכי הקונגרס הלאומי לא הפכו את עורם. הם לא הצביעו עבור האופוזיציה הימנית, אלא פשוט נשארו בבית. לא הלכו לבחור.

אבל המואשם העיקרי בשחיתות הוא דווקא הנשיא זומה

נכון. הוא קשור במשפחה של בעלי הון, משפחת גופטה, שיצרה קשרים הדוקים עם חברים בצמרת השלטון והקונגרס הלאומי. על פי החשיפות, יותר משני מיליארד דולר יצאו מקופת המדינה והגיעו לידי אותן רשתות. זו הסיבה לחילוקי הדעות ולמחלוקת הגוברת בין מרכיבי הקונגרס הלאומי. לנו, לקומוניסטים, יש אחריות גדולה לנעשה בו, כי רבים מפעילי הקונגרס סמכו על המפלגה הקומוניסטית שתעמוד על המשמר על מנת למנוע שחיתות, להגן על הדמוקרטיה בתוך התנועה, לאחד את הכוחות המתקדמים ביותר ולהציב תכנית ברורה שתוכל להוציא את הקונגרס מן הסבך, וכך תחדש את התמיכה בו ואת התקווה שהוא סימל במשך דורות עבור מיליוני אזרחים.

מעבר לתוצאות הצבעת איהאמון בנשיא, מה עתידו של הקונגרס הלאומי האפריקאי?

מצבו של הקונגרס בכי רע. בשלב הזה לא קיים בתוכו זרם המוני המסוגל לתת מענה לבעיותיו הקשותוהסתירות בתוכו רק מתגברות. כקומוניסטים נעשה את הכל על מנת לשקם את הקונגרס וכדי לעזור לו להתגבר על בעיותיו הקשות.

טרם קבענו מי יהיה נשיא הקונגרס הבא, נושא שללא ספק ישפיע על הבחירות הקרבות לנשיאות המדינה. עבורנו, הדבר החשוב ביותר הוא לבחור באישיות ובהנהגה המסוגלות לאחד את השורות ולהיאבק בשחיתות עד למיגורה. לשם כך צריך לבחור מנהיגות מאחדת שתפעל ללא פחד וללא מורא. אם לא נעשה כן, ימיו של הקונגרס הלאומי האפריקאי ספורים.

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב