ריאיון עם דובר המפלגה הקומוניסטית הסודאנית: עלינו להפיל את המשטר הצבאי

לקראת השביתה הכללית שהחלה בסוף השבוע האחרון, פרסם האתר "חדשות השחרור" ריאיון עם פתחי אל-פדל, חבר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הסודאנית ודובר המפלגה. כתב האתר שוחח עמו על התהליך המהפכני המתמשך בסודאן וההתפתחויות במדינה לאחר הדחת הרודן עומר אל-באשיר וסיום שלטונו שנמשך יותר מ-30 שנה.

2019-06-12_181325

סולידריות בינלאומית: מאות מפגינים במינסוטה, ארה"ב, ודורשים את העברת השלטון בסודאן לידי האזרחים (צילום: פיפלס וורלד)

 

כיצד מתקדם המו"מ בין הכוחות העממיים לבין הכוחות הצבאיים? האם ייתכן שתכונן ממשלת מעבר בעתיד הנראה לעין?

נכון לעכשיו, לא הצליחו שני הצדדים להגיע להסכם. המחלוקת העיקרית היא לגבי זהות יו"ר המועצה הנשיאותית, ובשאלה איזה צד יחזיק ברוב חבריה – העם או הצבא.

מחלוקת זו היא מהות ההבדל בין שתי גישות אופוזיציוניות שונות. קיים פער בין המדגישים את חשיבות פירוק המשטר הישן וחיסולו, לבין אלה המסתפקים בהדחתו של אל-בשיר, ומוכנים לחלוק את השלטון עם הצבא ושרידי המשטר הישן. שתי עמדות אלה מתקיימות במקביל בקרב כוחות האופוזיציה הרחבים.

המפלגה הקומוניסטית רואה סכנה בהשלמה עם המשטר הצבאי, ומכנה גישה זו "פרויקט הנחיתה הרכה". אנו מזהירים מפני שיתופן של כמה מקבוצות האופוזיציה, תוך שמירה על מדיניות ניאו-ליברלית המותירה את סודאן תלויה בהון הבינלאומי. עלינו להפיל את המשטר הצבאי, ולא להשלים עמו.

הגנרלים למעשה הקריבו את מנהיגיהם הבכירים יותר כדי להציל את צוואריהם שלהם, וההפיכה נעשתה בתיאום בין ההנהגה הצבאית המקומית לבין המעצמות האזוריות, ובראשן מצרים וסעודיה. זה המקום להודיע, כי האיגודים המקצועיים והמפלגה הקומוניסטית יפתחו בקרוב בשביתה כללית ויקראו לאי-ציות אזרחי לשלטון המעבר הצבאי עד שהמהפכה תשיג את כל מטרותיה, ובראשן – כינון ממשלה דמוקרטית ועממית.

 

ב-13 במאי הותקפו המונים בעת מחאה מול מפקדה צבאית בבירה ח'רטום. מי עמד מאחורי ההתקפה? כיצד היא השפיעה על ההתגייסות העממית?

כל הראיות מצביעות על כך שהיו אלה גורמים עברייניים החברים במיליציות האסלאמיסטיות. למרות גינויי הצבא, איש לא נעצר ומכאן שלא הועמד לדין. המסקנה – ההתקפה נסתייעה בשתיקה רועמת של גורמים בכירים בצבא.

כוחות ההון המקומי והבינלאומי מובילים ומנווטים את פעילות השלטון הצבאי. אלה הם שרידי המשטר הישן, המיוצגים בביורוקרטיה של המדינה ובפיקוד העליון של כוחות הביטחון. הכוחות שתכננו את הפיגועים וסייעו להם לבטח חשבו כי הם יפיקו מכך תועלת.

ואולם, ההפגנות ההמוניות נמשכות. ב-23 במאי התארגנה בכיכר הפגנת המונים שהותקפה. היא נערכה תחת הסיסמאות: "חופש, שלום, צדק" ו"השלטון האזרחי הוא בחירת העם". אחרי כמעט שישה חודשים של הפגנות עוצמתיות, שביתות ופעולות המוניות אחרות, אנו יכולים לומר בבטחה כי תנועת המחאה ההמונית לא רק שמרה על המרץ שלה, אלא אף התרחבה וחידדה את בהירות מסריה.

 

אילו כוחות נמנים עם המחנה המהפכני?

את המחנה המהפכני מרכיבים הכוחות הרדיקליים בקרב מעמד הפועלים, האיכרים והאינטליגנציה המהפכנית. המחנה כולל גם את הכוחות הדמוקרטיים והסוציאליסטיים בקרב הסטודנטים, ארגוני הנוער וארגוני הנשים.

המפלגה הקומוניסטית של סודאן מקדמת בברכה את שיתוף הפעולה עם הפלגים הרדיקליים של תנועת השחרור הלאומי של סודאן, בראשות עבד אל-וחיד, ופלגים מקבילים הנמנים עם תנועת השחרור העממית של סודאן בהנהגת אל-חילו. המפלגה מקיימת גם שיתוף פעולה הדוק מאוד עם ברית האיגודים המקצועיים הסודאניים, ורבים מפעילי האיגודים המרכזיים הם חברים במפלגה.

 

מה טיב הקשר בין תנועת המחאה הנוכחית לסכסוכים מזוינים קודמים במדינה?

אחת הדרישות של תנועת המחאה היא לסיים את המלחמה בדארפור ולהכיר בזכויות של תושבי החבל. למעשה, עמי מערב סודאן, דארפור, קורדופאן והנילוס הכחול, עומדים בחזית המאבק נגד המשטר. הפתרון לסוגיות המיעוטים הלאומיים, ובייחוד השאלה הדארפורית, יינתן במסגרת חוקה שתנסח ממשלת המעבר העתידית.

 

איזה תפקיד תמלא המפלגה הקומוניסטית בממשלת מעבר? מה יהיו אתגריה המרכזיים?

המפלגה הקומוניסטית הסודאנית הייתה שותפה בניסוח תכנית שאימצו כוחות האופוזיציה כמדיניות לפתרון הבעיות הנובעות מ-30 שנות שלטונו הרודני של עומר אל-בשיר. כמו מפלגות וארגונים אחרים, המפלגה תמנה את מועמדיה לממשלת המעבר ותהא מיוצגת במועצה המחוקקת, אשר תפקח על ביצועי ממשלת המעבר העתידית. המפלגה ממלאת את תפקידה בתהליכים המהפכניים הנוכחיים והיא גאה לציין, כי ההמונים מכירים בתפקידה החשוב בשינוי. בשל כך, צעירים רבים נוהרים עתה למפלגה.

אל לנו לשכוח כי המטרה העיקרית של המפלגה הקומוניסטית היא להמשיך במאבק בשלטון הצבאי; לפרק ולחסל את המשטר הדיקטטורי; ליצור את הבסיס להשלמת המהפכה הדמוקרטית הלאומית; ולסלול את הדרך לבניית סוציאליזם.

 

כיצד יכולים כוחות מתקדמים בעולם לתמוך בכם?

אנו קוראים להגברת הסולידריות הבינלאומית. יש להזכיר כי הסולידריות הבינלאומית תרמה לסילוקו של אל-באשיר, זירזה שחרור אסירים פוליטיים, וגרמה לכמה ממשלות באיחוד האירופי להצהיר על תמיכה במאבקנו העממי.

השלב הנוכחי במאבקנו הוא עקירת המשטר הצבאי. זה המבחן שיקבע אם המהפכה תנצח או תפסיד. לכן הלחץ על ממשלות באירופה, בארה"ב, בקנדה ובאפריקה חשוב מתמיד. הפצת מידע על המאבק שלנו בהחלט משפיעה על דעת הקהל.

 

הריאיון מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"