רופאי ציבור בעקבות הגידול בחולים: המדינה חייבת להעניק רשת תמיכה חברתית וכלכלית

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית קרא בסוף השבוע לראש הממשלה נפתלי בנט לשנות את מדיניות הטיפול במגפת הקורונה ולבדוק ולבודד אנשים שנדבקו בנגיף רק אם הם סובלים מתסמיני המחלה, אם הם מצויים בסיכון גבוה לתחלואה קשה או אם הם באים במגע עם אוכלוסייה בסיכון. יצוין שביום שישי האחרון נרשמו כ-40 אלף נדבקים בקורונה לפי נתוני שיעור הבדיקות החיוביות היה יותר מ-14%. בבתי החולים מאושפזים נכון לשישי 387 חולים במצב קשה ומספרם עולה. בין המאושפזים 116 במצב קריטי ו-93 מונשמים. מקדם ההדבקה הוא 1.71 ומספר המתים מפרוץ המגפה הגיע ל-8,303 בני אדם.

גם בקור, בגשם ובלילה: צוותי מד"א בודקים אזרחים בפני חשש להידבקות בקורונה (צילום: מד"א)

 

במכתב ששלח איגוד רופאי בריאות הציבור לבנט, נכתב כי המדיניות של בדיקת אנשים ללא תסמינים והגדרתם כחולים פעילים לאחר שקיבלו תשובת מעבדה חיובית "יוצרת תמונה מעוותת של היקף התחלואה ומובילה לבידודים נרחבים שתועלתם אינה ברורה". לפי האיגוד, מדיניות הבידודים הנרחבת "גורמת לטיפול יתר ששוחק את המשאבים החיוניים בזמן מגפה, במיוחד של כוח האדם הרפואי ושל עובדים חיוניים אחרים ותוך פגיעה קשה ולא מוצדקת במערכת החינוך". יחד עם זאת, האיגוד דורש תיעדוף לבני 60 ויותר.

האיגוד המליץ במכתבו להתייחס לקורונה כפי שמתייחסים למחלות מדבקות אחרות. בשלב זה של המגפה, הוסבר במכתב, "עיקר התועלת בבדיקה היא קלינית (לצורך טיפול בחולה הסובל מסימפטומים ותסמינים) ולכן יש להפוך את ברירת המחדל – להפסיק לבדוק ולבודד מגעים שנחשפו כמדיניות גורפת". עוד נכתב כי נדרש קיצור נוסף של משך הבידוד. כמו כן, האיגוד דורש להשקיע יותר בבריאות הציבור וברפואת הקהילה על ידי הקמת יחידות בריאות ברשויות המקומיות ולהשיב את שירות הבריאות לתלמיד שהופרט. באיגוד הדגישו "חשוב של אחת ואחד יתאמץ להימנע מהדבקה ומתחלואה, בכל מקום וזמן. במקביל מתחייבת רשת תמיכה חברתית וכלכלית מהמדינה".