רופאים, פסיכולוגים וצוותי אוויר מאוחדים נגד גירוש הפליטים ומבקשי מקלט

פסיכולוגים ופסיכולוגיות ברחבי הארץ שלחו היום (רביעי) מכתב אל לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו שבו קראו לממשלה לעצור לאלתר את גירוש מבקשי המקלט, להכיר במצוקתם הממשית ולמצוא פתרון זמני שיבטא את הכרה בזוועות שעברו ויאפשר שיקום נפשי.

במכתב ששלחו לנתניהו כתבו כי, "לצד עבודתנו הפסיכולוגית עם אוכלוסיות שונות ומגוונות בחברה הישראלית, חלקנו גם עובדים עם קהילת הפליטים ועם אלה מתוכם שנפשם הצליחה להביאם לבקש עזרה למצוקתם ושמספרים את סיפורם האישי המלמד על התופעה הרחבה ועל האופן שבו הזוועות שעברו מחוללים נזקים נפשיים נוראיים.

2018-01-24_211000

הפסיכולוגים כתבו במכתבם כי מעמדם של מבקשי המקלט מונע מהם לקבל את הטיפול הראוי בישראל. "הידע הפסיכולוגי שהצטבר לאורך שנים רבות מעיד על כך שמתקיים סיכוי אפסי להחלמה ושיקום מטראומה כה מורכבת המתווספת לחוויה של פליטות וניכור. לצערנו בישראל יש אלפי בקשות מקלט שמוגשות אך לא נבדקות לאורך שנים ארוכות. כך נותרים הניצולים חסרי מעמד ובעל נגישות מוגבלת ביותר לשירותי רווחה ובריאות".

עוד נאמר במכתב: "אנחנו מרגישים מחויבים לזעוק את הדאגה שלנו כלפי אותם ניצולים, שגירושם רק יחשוף אותם לסכנות ממשיות, לסכנות ולטראומה נוספת ויעמיד אותם בסכנת מוות, אלא שאקט הגירוש יהדהד את הכישלון שלנו כחברה להכיר במצוקה. הגירוש ייצרף את החברה הישראלית למעגל הפגיעה באותם הפליטים".

הפסיכולוגים קראו לממשלה לקחת אחריות על פניה של החברה כולה במדינת ישראל ולחזור בה מההחלטה להרחיק ממנה את הניצולים היושבים בקרבה, "לתת הזדמנות להוכיח לעצמה שעדיין קיימות בתוכה תעצומות נפש שיאפשרו לה להוות מודל לחיקוי לשאר עמי העולם ושיאפשרו לה שיקום, החלמה ואיחוי במקום פירוד שנאה ופיצול".

כמו כן, 137 אנשי ונשות צוותי אוויר ישראלים פרסמו הבוקר מודעה בעיתון "הארץ", בה הביעו את התנגדותם לתכנית גירוש מבקשי המקלט. בין היתר, קראו טייסים במודעה גם לחברות תעופה זרות, שחלקן לוקחות חלק בגירוש מרצון, שלא לשתף פעולה עם התכנית.

יצוין ש-350 רופאים שלחו אתמול מכתב למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, ובו הם דרשו למנוע את גירוש מבקשי המקלט מאריתריאה וסודאן. "כרופאים, אנשי סיעוד ובריאות, לא נוכל לעמוד מנגד כשחייהם, שלמות גופם ונפשם של מטופלינו מוטלים על הכף. שתיקתנו כמוה כהסכמה לפגיעה מהקשות שידעה האנושות", כתבו לפרופ' שלמה מור יוסף, וקראו לממשלה למצוא פתרון מוסרי ואנושי, שיאפשר למבקשי המקלט לממש את זכותם לבריאות וקיום בכבוד.

בין החותמים על המכתב: מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ד"ר איתן חי עם, מנהל בית חולים וולפסון והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ד"ר יצחק ברלוביץ', סגן מנהל בית חולים שיבא פרופ' רפי ולדןנשיאת המערך האונקולוגי בשיבא פרופ' בלה קאופמן ועשרות מנהלי מחלקות בכירים. אליהם הצטרפו מאות רופאים, אחיות, צוותי רפואה, עובדים סוציאליים ועובדי מקצועות הסיעו.

עמותת רופאים לזכויות אדם (רל"א), שיזמה את הפנייה, מסרה כי "מאז יום ראשון השבוע, בו פרסמנו את המכתב וקראנו לרופאים ואנשי צוות רפואי להצטרף למחאה נגד הגירוש, אנו מוצפים בפניות. חלק גדול מהפונים לא מסתפקים בהוספת חתימתם אלא מביעים רצון להשתתף בעוד פעילויות ומבקשים לזעוק בשמם של מבקשי המקלט 'אני נגד הגירוש'".

אנו זקוקים לרופאים מומחים בכל התחומים, בדגש על: גסטרואנטרולוגיה, נוירולוגיה, אנדוקרינולוגיה, אונקולוגיה, קרדיולוגיה, פסיכיאטריה.

עוד נמסר מרל"א כי לנוכח החלטת המדינה לגרש את מבקשי המקלט החיים בישראל, "אנו נערכים למנוע לפחות את גירושם של הפגיעים ביותר מביניהם: אנשים עם מוגבלויות, ניצולי עינויים וחולים קשים וכרוניים. עבור אנשים אלה, הגירוש לרואנדה משמעו קטיעת הטיפול הרפואי".

בשבוע שעבר פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה את "נוהל ההרחקה למדינות שלישיות" באמצעותו, החל מפברואר ואילך, יבקשו לגרש את מבקשי המקלט האפריקאים שחיים בישראל. כרגע מוחרגים מנוהל הגירוש נשים וילדים, גברים ש"קטין סמוך על שולחנם", וכן מי שהוכרו כקורבנות סחר בבני אדם ומי שיש לו בקשת מקלט תלויה ועומדת.

כל היתר – לרבות אנשים הסובלים מבעיות רפואיות קשות או כרוניות, אנשים עם מוגבלות פיסית או נפשית וקורבנות עינויים –חשופים כיום, עוד יותר מבעבר, לאיום הגירוש. מעבר לפעילותנו נגד הגירוש, יחד עם ארגוני סיוע וזכויות אדם אחרים, כעמותה המאגדת אנשי ונשות רפואה ובריאות אנו יכולים להירתם ולסייע לאוכלוסייה פגיעה זו באופן ייחודי.

כדי לנסות ולמנוע את גירושם חשוב שאנשים אלה יוכלו להציג את המידע הבריאותי בפני רשות האוכלוסין בדרישה שזו תתחשב במצבם ובאם לא תעשה כן, ידרש להגיש ערר פרטני עבור המטופלים.

"על מנת לסייע למטופלינו בהתמודדות מול רשות ההגירה אנו צריכים לצייד אותם במכתב או חוות דעת רפואית שמעלה על הכתב באופן מפורט את מצבו הבריאותי של מבקש המקלט המועד לגירוש, את ההמלצות להמשך טיפול ואת ההשלכות של קטיעת הטיפול. להבנתנו הליכי הגירוש יפרסו לאורכם של חודשים ארוכים כך שנדרשת נכונות לסייע לאורך זמן, כשאתם בוחרים כמה מטופלים אתם מסוגלים ללוות במכתבים/חוות דעת שכאלה. כל זאת בתיאום מראש כשצוות מחלקת מהגרים ברל"א מטפל בכל הלוגיסטיקה והבירוקרטיה הכרוכה בתיאומים".

ועוד "כדי להבין את ההדגשים הדרושים, ואת דרך העבודה הצפויה, אנו מזמינים אתכם למפגש הכשרה לכתיבת חוות דעת שכאלה. אנו זקוקים לרופאים מומחים בכל התחומים, בדגש על גסטרואנטרולוגיה, נוירולוגיה, אנדוקרינולוגיה, אונקולוגיה, קרדיולוגיה ופסיכיאטריה".

להבעת נכונות לסייע, לאישור הגעה למפגש, ולשאלות ופרטים נוספים נא לפנות לרל"א: evyatar@phr.org.i