רופאים לזכויות אדם: בתי חולים מדווחים על שוהים בלתי חוקיים בניגוד לאתיקה

במהלך החודשים האחרונים, הגיעו אל עמותת רופאים לזכויות אדם מספר עדויות על מקרים בהם בתי החולים דיווחו למשטרה על שוהים בלתי חוקיים אשר הגיעו לבתי חולים על מנת לקבל טיפול רפואי דחוף, זאת בניגוד לכללי החיסיון והאתיקה הרפואית. צ', צעירה בת 24 מחברון, אשר נשואה לאזרח ישראלי, ניגשה ללדת בבית החולים "יוספטל" שבאילת.  גורם בבית החולים דיווח על הימצאותה שם, וצ' ובני משפחת בעלה קיבלו הודעה מהמשטרה כי עליה לעזוב את ישראל יחד עם הרך הנולד. לצ' אין היתר שהייה בישראל מאחר והיא צעירה בשנה מהגיל הקבוע בתיקון לחוק האזרחות והכניסה לישראל, המאפשר לבני זוג של ישראלים לקבל היתר שהייה בארץ. בעקבות מכתב תלונה של העמותה למנהל בית החולים, המקרה נבדק והנהלים רועננו.

ועוד מקרה: ע', בן 34 במקור משכם, נשוי לישראלית, ניגש לבית החולים וולפסון עם הפניה מהמרפאה הפתוחה של "רופאים לזכויות אדם" על מנת לעבור ניקוז פצע. מאבטחי בית החולים ושוטרים הגיעו עד למיטתו של ע' בשעה שטופל, האיצו ברופא לסיים את עבודתו, עצרו את ע' ולקחו אותו באלימות למחסום בשכם. לע' אין היתר שהייה בישראל מאחר ואף הוא צעיר בשנה מהגיל הקבוע בתיקון לחוק האזרחות והכניסה לישראל לשם קבלת היתר שהייה. ע' נשוי לאשתו מזה 7 שנים ולזוג שני ילדים בעלי אזרחות ישראלית. במשך תקופה ארוכה נאלץ ע' לגור בנפרד ממשפחתו בשל החשש שייעצר  – אך לאחרונה עבר להתגורר עמם משום שאשתו התקשתה בגידול הילדים לבדה. תלונה נשלחה למנהל בית החולים וולפסון, אשר הודיע כי דאג להעביר נהלים חדשים לצוות בית החולים ושמקרה כזה לא יחזור שנית.  א', תושבת הגדה הנשואה לישראלי, ניגשה ללדת בבית החולים וולפסון. אל  חדר הלידה בו טופלה   הגיע מאבטח בית החולים מלווה בשוטר. רק סירוב של הרופאה המטפלת לשחררה, מנע את גירושה של א' בעת שהיא סובלת מצירי לידה. מבית החולים נמסר בתגובה כי מחלקת הביטחון של בית החולים לא הודיעה על נוכחות היולדת, וכי אין הם יודעים מה מקור המידע שהיה בידי המשטרה.

מרופאים לזכויות אדם נמסר כי חוק זכויות החולה מגן גם על שוהים בלתי חוקיים ומבטיח כי יקבלו טיפול רפואי בעת מצב חירום, ללא כל התניה, זאת על מנת למנוע מצב בלתי נסבל בו אדם השרוי במצב רפואי קשה מלגשת לביה"ח מחשש כי בעקבות כך ייעצר או יגורש.
נהלי משרד הבריאות מותירים ליידע על המצאות שוהה בלתי חוקי בתחומי בית החולים אך ורק במקרה בו קיים חשש ממשי לביטחון הציבור – אולם בכל אחד מהמקרים הגיע החולה לבית החולים כשהוא מלווה בבני משפחה ישראלים אשר הזדהו בשם ובתעודת זהות.